Wednesday, February 28, 2007

Bollen är i rullning...

This is it...there is no way back...

Förberedelserna är ett faktum, och jag har börjat min långa resa...resan som skall ta mig från sandlåddan till racingen i ett förhoppningsvis ganska kort kliv. Avgörandet kom då det efter gång på gång inte dykt upp nån 1:18 förare på klubben de senaste gångerna...hur kul är det att stå själv och nöta?

"ujuj va ja saknar 1:10 trucken"..gick det ofta då ja va ner på klubbe(för övrigt ångrade jag att ja sålde den förra)...gjorde slag i saken, skaffade en ny Losi XXXT-MF2 En racetruck då jag alltid varit svag för "truck stuket"...o jag måste medge, 1:18 är kul, men 1:10 är så mycket roligare..en av anledingarna är givetvis at fler kör 1:10 på klubben, men sen så är känslan så mycket skönare detär mer bil av det hela..givetvis är INTE 1:18 på nått sätt nån leksak,tvärt om..bara det att den ger inte tillbaka det ja vill ha.

Efter att ha sålt i princip allt finns numera bara min TBG BG4 i skala 1:14.2..

Tiden går o 1:10 Trucken är inkörd o känns så rätt...tyvärr är den inte legal att tävla med hemma i Swe då det som vanligt inte finns klasser för sådana här bilar... Att "bara" kunna köra är iof mitt motto, jag har egentligen inga större ambitioner o tävla, men det känns som att det är ett steg i rätt riktining. Ok...o för att göra det krävs andra verktyg. En BJ4 inskaffades, den vanliga verisonen och allt kändes frid o fröjd...men sen kom tipsen,tricksen o förklaraingarna, att det blev till o byta till en BJ4 WE nu mera finns det ingen återvändo..

Ackar,däck mm har införskaffats...i skrivande stund väntar jag bara på att bilen skall hämtas.

Jag tycker det är kul att intresset för 1:18 har exploderat,jag hoppas verkligen att det kan bli en klass i Swe om än på loklnivå,men att samsas om ett reglemente typ Mini-Z fast något modifierat...för egendl kommer jag aldrig att tävla i 1:18 än mindre "basha", jag behåller BG4an för att just det är en sådan bil och att den är överlägsen allt annat JAG har provat..att prova lite,att låna ut den til polare för test skall bli ett sant nöje, men 1:18 i sig är för mig ett avsluat kapitel..det som gäller from nu är 1:10 och bara det.

Det avgörande beslutet av denna sk kovändning är, att jag inte kan köra mer än 1 modell åt gången, o som ja säger, "hellre färre o fet,än fett mä kazz"..att lära sig köra en bil ordentligt än att hålla 30 elva ilar i drift..Sen så är det helt klart inte lika lockande o stå på gården o gasa fram o tebaka. Jag får mer tid till familjen... 1:10 har kommit till mig för att stanna, jag har faktiskt varit i "slutar" tiderna förr, men har alltid haft nåra modeller kvar...nu har jag faktiskt sålt allt, från 8 modeller till 2 från 70 elva BL system o ackar mm till 2,den tiden är över.

Licensen är inskickad och hoppas att det blir en trevlig sommar med några rejs iallfall..ha det gött o en trevlig sommar

/Thomas Pettersson

Saturday, February 24, 2007

Ny "era" på g nu..

Så där, nu är allt smått sålt...har vid skrivande stund fåtal saker kvar som nått BL fartreglage och motorer 2 till antalet, lite annat smått... För min del är 1:18 som huvud skala avslutad och komemr inte mer att köra den. Det kan låta sm ett tvärt slut, men valet har inte varit svårt när det kommer emot jämförelser mot andra skalor så som 1:10 offroad. 1:18 är enl mig en perfekt klass, den är genialisk..liten bil med stora möjligheter, denna klass växer så det knakar ock fler o fler utövar den. Tyvärr är det i dag endast ett fåtal klubbar som tar klassen på allvar o för att den skall bli helt accepterad måste det bli mer seriöst från klubbarna o låta den accepteras.. 1:18 i Staterna är gigantiskt här hemma förknippas den mest som dragracer,som de flesta i dag använder den till, högvarvig motor o massa volt. Anledningen till att jag själv slutar med denna klass e, få utövare på min klubb samt att den större skalan 1:10 e så mycket roligare..

Målet med 2007 är att köra nån tävling med 1:10 offroad..det sa jag även om 1:12 men det stanande vid en bil..i dag finns det ingen återvändo.

Slutligen så se jag det hela så här, 1:18 va en kul upplevelse, den har gett mig mycket glädje och lett mig in på mer "racing", den har även gett mig "nya" väner o bekanta. Dock är det för egen del ett totalt avslutat med den skalan.

Thomas

Sunday, February 18, 2007

And we have a winner...




Numera kör jag faktiskt bara 1:10, med lite inslag av 1:18....Det va faktiskt länge sedan jag körde på bana med en 1:18,sist va med min Vintermoddade AndersonMRX för snöbruk...

Det är 1:10 El truck för hela slanten, betydligt roligare klass,känns mer..helt klart abel skoj.tyvärr måste jag säga att antalet 1:18 bila rpå klubben har minskat,förr-förra gången va vi ,eller va, det va 1! som körde(jag hade med mig min, min körde inte med den då jag tävlade me 1:10án). Nu i Fredags den 16/2 så var det totalt 3 st AE RC18T, med inslag av min bil, ibland...nämligen min TBG BG4...Jag tog med mig den för att meka,limma däck o bara se så att allt fungerar inför sommaren. Trucken fick jobba hårt, den går bra,behållt Foam-setupen o det funkar faktiskt bra då grepept me Gummi e enormt, möjligen lite släpp på baken,men däcken är slicksade, skal lse över setupen senare...Eftersom jag ändå har släpat dit BG4 så tänkte ja at ja kan faktiskt lika bra testa den. Jag kör med följande setup.




Losi Dämpare runt om, 45w olja 6mm Tension runt om.
Silver fjädrar bak,Orange fram
Arms in level
Främre dämpare Övre: Näst längst ut
Främre dämpare Undre: Ytterst
Bakre dämpare Övre: Ytterst
Bakre dämpare Undre: Ytterst
Stock k-hämmare fram
1.45mm k-hämare bak
Proline Frimfighters
0 gr toein/out
Stock toein rear. (adj kommer onteras senare)
Servo 9650
Genius30A - 55% gas
DynoMAX6800
11/54

Summan av detta är:

Absoult det värsta jag nånsn kört i mini-bils väg....

Dom har redan gjort en av de dominerande bilarna bättre!

Det är som sagt, dett finns 1:18 bilar å så finns det Xray..med TBG converison-kit tll BG4 så är den fullständig. Insane Low och Mid steering-speed,lite lätt undersyrt i högfart, inte det kriminella grppet man alltid strävar efter, o detta utan att göra piruetter eller okörbart!! Sällan kört en så bra bil.Den må vara dyr, ruggigt dyr om ni frågar mig,säkerligen kan den lokala kolfibermannen snaida till ett, men då skall man ha kontakter etc, för 140-150 dollar får man enl mig den absolut bästa minibilen i dag,allt anant e rena toys

Tuesday, February 13, 2007

Utförsäljning av mina bilar... mm

Kommit till den punkt då småbilsåkandet inte längre är motiverbart, jag har inte kört på länge,o jag kan inte ha dom bilarna stående hema längre då jag har 2 större bilar att se över, o som mål köra nån tävling hoppas jag i sommar. 4wd buggy är det som gäller i kombo med trucken

SÅ:

Helikoptern

3st 1:18 bilar

Blandat ,däck,CVD,HEX, mfl

Maila mig på thomaspettersson(a)miniz-forumet.org alt PM på www.rsb.se medlem:Thomas P

Saturday, February 10, 2007

Huston we have a problem....

Det..det finns inget som kan beskriva min ilska och irritation som utspelade sig inombords sedan i går kväll Fredagen den 9/2-07 ...För att göra en lång story kort så...bokade in denna tävling på MHF-Skarpnäck för länge sedan,vart SJUK i måndags dvs den 5e...4 dagar te träning!!...

Efter akutbesök,Voltaren o Te me 50io elva Vicsblå i så vart strupen len o go..packade i ordning o tog mig ner till klubben...anlände ca 16:00..Jocke satt på plats o skruva AE..Nillman o LAsseB4 hadde byggt en bana..en bana som visade sig vara sjukt kul




Den är faktiskt riktigt tekniskt o passade mig helt ok...Efter att ha donat till Foams til ltrucken så hadde jag lite förväntningar,dock inte stora...

Efter att ha kört ett ack, o bilen kändes helt ok, så började det...i med andra acket o sen vare KÖRT..sen vare strul med spectrumet i ett...störningar,räckviddsproblem...krökta turnbuckles i skit-stål...efter andra böjda o bara strul me spectrumet lessna ja totalt, o då hadde ja testat NY,spectrum mottagare,servo,kablar ja allt...packade ihop väskorna o åkte hem..."jag kommer i morrn med Täng"

Bilen va kvar,radion va kvar,ackarna va kvar o då även Novak...Danne Täng,tjatade till mig att köra..."ok, låt gå"..setupen va ett faktum, o det kan han, bilen klar, ut o köra...bilen går bra...fästet e si o så bättre me gummi, men snababre på ett sätt..störningar kom, inge nträning, utan direkt IN i kvalen, fick en rätt snäll grupp o v upp i TQ medans Nillman sov...han vände på den steken i ett naffs o ja va klar som 3e man I A-final me en bil som jag INTE litar på..o hur lätt ere då?? "när lägger den av?,kommer den går rakt fram?" A-final start...mjae...o då har ja redan bytt till Novak GTB/5.5r som e sååååååå mycket trevligare i känslan än Mambat, o bilen vart toksnabb...men det hjälper inte ett X den dog lite här o var, tvekade o stannade..A-final 2 ställde ja nte ens upp i, den dog flera flera ggr innan start just, o då rann bägaren över...Jag hadde försvarat MIN 3e plats men så vart det inte, Bilen såg ut så här iallfall---




Väl hemma o dona fram laddare,urladdare o fix ackarna mm, så tittade ja extra på Spectrumet, ha sa ja, en antenn där i åxå.."men, hmm, den rör sig väldigt lätt?" öppnade o tittade...




Men men, en 5e plats i den första tränings/tävling anser ja som ok, dock vet jag min potential, o den har ja nte på långa vägar utnyttjat...

Ha det gött

Thomas P