Friday, February 29, 2008

Indoor...

Ledsen för att det varit stiltje på bloggen,men jobbet o familjen har tagit den mesta av min tid. Dock ere taim i dag, 1/3 att köra inne på MHF-Skarpnäck "Stubben". Det blir första gången med 1:10 för denna säsong.

Det blir:

2wd
4wd
Truck.

Bilder o en liten update kommer i kväll alt Söndag.

Sunday, February 24, 2008

Studio...



Domestic...

Har länge drömt om att få köra rcbil nån annanstans än i Sverige. Norge ligger åxå med på listan, men UK, eller England i folk mun. Dock är det en bit dit, och priset på både resa o uppehälle lär troligen inte va gratis.

Jag har funderat på Kidderminister (foton som länken dirigerar till,tillhör Oople)

Alt CML Raceway (foton som länken dirigerar till,tillhör Oople)

Det troliga är välla CML ,men den andra lockar åxå, vad jag vet är CML lokaliserat nära London, Kidderminister ligger längre norrut.

Vem vet, man kanske skall göra slag i saken o fara? är du Skarpnäckare eller nå annat o e sugen, så hör av dig på

MSN: thomaspettersson@miniz-forumet.org


Drömmar e nå vi måste ha :):)

Saturday, February 23, 2008

Paint By Nikola..for Me

Vad skall man säga?, ja e så sjukt nöjd att jag inte finner ord!. from nu är detta mina "officiella" färger. Jag har låtit Nikola få ha fria händer och resultatet är enastående!!






Friday, February 22, 2008

Rc Paint by Nikola

Han har gjort det igen, sjukt trevliga skapelser han har gjort för Peter G.

Rc Paint By Nikola

Burn...baby burn

Ujuj, vädret är kanon eller det va det i morse när klockan ringde =)...Hade ev planer på att ta mig ner till Skarpnäck för att köra lite men skippar det. Min sambo jobbar så ja e med barnen,o ha dom med sig till banan e inte så kul.

Jag skall sikta in mig på den kommande helgen, då skall det bli åka av.

Det blir med buggyn och en liten provtur av trucken.

Just nu väntar jag på j82 konverteringen samt däck mm

Swap meet or what??

Gick igenom inventarierna och insåg att det är mycket nu. Har därför bestämt mig för att sälja av en del saker som jag inte använder.

Thursday, February 21, 2008

2wd,4wd

Det e ett stort samtals ämne numera, efter en succe i MSEC. Nu har det gått långt o snackas om egen cup,ny 4wd klass mm, open o stock klasser...fler regler (även om ja har varit motståndare till färre) kan döda den omedelbart. Jag tror att vi skall efter det första året i MSEC, fråga om vi FÅR köra ett år till, för o se om tillströmningen e lika som den har varit...att det kommer 18-25 man till en buggytävling med 2 klasser låter inte sååå lockande ?

Jag e splittrad, ja vill ha MEGA hopp, bra landningar, men MSEC har svårt o erbjuda detta o vi e där för att vi blvit inbjudna. En utvärdering för kommande säsong bör göras, o sedan utgå i från det. att börja surra upp flera olika klasser kommer garanterat o döda allt?

följ utvecklingen på www.rsb.se i 1:10 el offroad delen

Truck eller buggy..det

E frågan =)..den andra T4 dök ner i låddan för nån dag sedan..står oöppnad i obruten FT seal...väntar på j82 ceonversionkitet, men har inte bestämt mig hur ja skall göra...att anv denna till just buggy conversionen eller spara den som reserv...återstår o se.

Sunday, February 17, 2008

ElTengo have left the building...

Vad skall man säga om karln?..allt han gör eller ser,rör eller tipsar om så bara funkar det...

Efter pa simtimmar så e mannen en fullfjädrad Heli-förare. Jag bugar mig djupt och e så imponerad att jag finner inga ord!!

Du e fär XXXX duktig!! (men lämna mig inte i bilträsket,fär då måste ja sälja allt :))

(klickbar bild)


Friday, February 15, 2008

jConcept - J82

jConcept har i dagarna släppt ett conversionkit för Team Associateds RC10T4 2wd Trucken.

Ta mig till J82 sidan---> HÄR

Nope...

jag har inte lagt av =)..väntar numera på en AE RC10T4 FT,Setup station för Touring (säsong,08-09)..

Monday, February 11, 2008

Atomic Carbon S2 Pre-Production shell

Take me to the thread @ oople HERE

Sunday, February 10, 2008

Carpet and some broken pins

9/2-2008 Norrtälje - Lommarskolan MSEC.

Det har gått ganska snabbt den senaste veckan,Team Magic bilen har sålts till England.Avanmälning i MSEC 27T klassen iom försäljningen av min bil. Tillråga på allt va det osäkert om däck skule hinna hem. Jag anmälde mig i 2wd bggy istället som är en succe i MSEC.

Norrtälje stod som värd dena gång, Lommarskolan i Norrtälje. en inte allt för stor gymnastiksal v anläggningens plats.

04:30 ringde klockan o ja upp i vanlig ordning i ottan...santana va segt detta va =),dusch,gröt o kaffe... 06:00 va måt att plocka upp "ElTengo" som i vanlig ordnig va på hugget,men dock så va en del av kudden kvar i ansiktet :D..Vi lämnar Märsta ganska prick 06:00 o beger oss mot Norrtälje,via Rimbo o småvägarna.

GPS...är ett ganska vanligt fenomen i våra bilar, o ElTengo hadde givet med sig sin,efter en programering så började råttan gapa o skrika höger,vänster,rakt fram =). Med sjöbo i bakhuvudet,va ja osäker,men Tengman övertygade.

Vi rullar in på parkeringen intill skolans hall ganska lagomt runt 07:00..par bilar hadde redan samlats o det sprang folk in o ut. Skarpnäck är "som vanligt" flitigt" representerat på de flesta MSEC tävlingar, framfallt i 2wd buggy.

Bord o stolar va dock inget krav iom att i hann in i "pingsrummet"..haha, mekborden va stora som salsgolv o platsen räckte mer än väl till. Jag valde sj tt sitta med Tengamn o Raskeriet, et fåtal andra buggy åkare i Trackdjungeln :D:D....
....................................................................................................................................................................
Fakta: Jag har kört 1! 2wd tävling i mitt liv tidigare och det var i RM-Sjöbo förra året ca 6 månader sedan om inte mer...inte en meter 2wd buggy eller 4wd för de delen heller har körts. Dock har jag avnjutit lite 1:18 på stubben, samt 2 tävlingar i Touring 27T ink par 3 träningar.
....................................................................................................................................................................

Målt med Norrälje va att fullfölja tävlingen utan ekymmer,vilket e ovanligt, men inte bryta va målet. A-Final va nå man suktade efter, men med tanke på att det fanns endel på pappret bra buggy förare..Lars J den sora dominanten,Daniel Persson aka Pimperiet, o några till...en hel del D-Förare o fältet va som vanligt skarpnäckstarkt.

Jag hadde i princip kopierat Lars J setup från Eskilstuna o trodde den skulle gå fint, hann med ngra ack i Eskiltuna o se att den "fungerade". Blåa fj fram,krängare bak...den sistnämnda togs bort direkt...

Jag var placerad i Heat 2, med bland annat Robban o Morgan,den senare med sin egentilverkade 2wd bil...mittmotor o 4-2 placering av ackarna...Lazer o B2 i harmoni...som skulle visa sig vara en bra kompromiss för dagen.

Morgan Larssons SpeedDeamon



Träning, den gick fint faktiskt lite väl understyrd under gaspådrag, det visade sig juh att jag körde med Silver..men detta kom jag på senare...Träningarna löpte på bra,utan större problem.

Till kvalen hadde jag bytt fjädrar bak o skippat krängaren. kvalen gick fint totalt så kvalade jag misom nummer 4a efter Lars,Morgan och Daniel P. till finalen så hadde greppet i mattan blivi enormt o med tanke på att banan va tekniskt laggd utan nån vidare raka,så monterade jag en krängare,den mjukaste. Dessutom så visade det sig att RPM springcupsen va högre, s ja kunde inte säna ridehighten så mycket som ja ville...Orginal åkte på o vips 5-8 mm lägre bil..

Kvalade in som 4e man i A-Final, ja va mer än nöjd, bilen gick ruggigt!. jg kom inte i väg ra, slutade ui en kluns startböjen o tror ja va näst sist...började jaga o ta placeringar...efter 10 körda varv, så slutar bilen driva,eller den blir urusel..bara köra t sidan o bryta..(¤%&/%/(=&()/?(/=()/=)&)(%/¤%&¤/() ) sa ja tillmig sj..bara det inte är en piniong,elelr nån bagatell för det hadde ja inte förlåtit mig sj för..ja e numera betydligt mer nogran än för...fick se på när Morgan o Lars faitades...SLUT, plockar upp min bil, o inser att det är hjulpinnen (som håller välgen som gått av,den lilla genomgående i axeln)..har flera så de va ba traska tebaka te Mekplatsen...




Iom 4e platsen så började tankarna snegla på Licens poäng, men inte på ett sätt som skulle äventyra min körning.

Ny pinne o efter ca1 timme stod ja på samma plats igen, som nummer 4, kommer iväg bra i starten och kör stabilt,inte hetsigt, dom gånger ja klantade mig, va vid stress...Lars o Morgan försvann..Jag passerade Daniel P o försökte så gott det gick att jaga..o visst gickdet, jag såg i perferin att ja närmade mig o Morgans kras resulterade att jag gick in på en 2a plats i 2 finalen, Lars strax före mig o Morgan i hälarna..(Brrr :))

Sista och återstående finalen, jag kom i väg bra, men det vart lite missöden, men var egentligen aldrig orolig, jag kände att jag klarde av bilen mer o mer, o så länge jaginte va på kurbsn så välte den aldrig...Jag närmade mig Lars och Morgan, men dom visade sig ha sitt på det torra, jag gick in på en 3e plats o nu va saken klar?..efter en del tittande i papprena så visade det sig att Daniel Person va före mig o ja fick en snöplig 4e plats..TRODDE JAG.Men man räknar de 2 bästa o saken va klar, ja hadde tagit en 3e plats bakom suveräne Lars J och Morgan...


Summan av detta:

Min första inomhus buggytävling på "riktigt" slutade i succe, jag kunde aldrig tro att jag skulle nå så långt, eller ja ville inte tro det, ja e en sån som e rätt sparsam me självsäkerhet..ja vet va ja kan, kan ja bara få prestera det så kan ja va me lilte granna...EN 3e plats visade sig åxå ge mig en Licens poäng, och de beydde Bästa debutant.

Topp 3 Buggy

(Pettersson,Larsson och Johnsson)




Daniel Tengvall, min klubbkamrat och "granne" körde 27T Touring...han körde en enklare modell från ett välkänt märke,dvs en RTR..han placerade sig som nummer 3 och var nöjd med dagen han med.

(Back,Visshed och Tengvall)



Jag vill tacka min "Mentor" ElTengo", för alla tips och tricks, och förmågan att få mig att tro på mig sj. Hans tips har varit outstanding o hadde aldrig varit här i dag om det inte vore för han.


Nu skall jag vila lite från RC o sikta på Falun den 29/3-2008 doc blir bloggen konstant uppdaterad.

på åerseende

Thomas Pettersson

Saturday, February 09, 2008

Do we feel lucky ?

Norrtälje - MSEC :

Efter en skrotad fälg "pinne" i första finalen så va man lessen..ba bita ihop 3e plats totalt,bästa debutant


Friday, February 08, 2008

Be4 the TeFour

Truck o buggy...den ena me ny lack (buggyn) Trucken, flång nyo kommer o premiäras ja säg det =)

Notera Rulux fälgar från Concept




Monday, February 04, 2008

More parts...

Ackar, o allt till offroad säsongen kom i dag




Sunday, February 03, 2008

Practice....

3e Februari var det dags igen att bege sig till MKeskil Torshälla i Eskilstuna för lite träning. Eller träning,mest se att allt fungerar. På Lördagen hadde det varit riktig snöstorm o det gjorde mig en smula orolig, det e aldrig kul o köra i sådant väder,jag kunde enbart hoppas på att det skulle avta =).

Söndag morrgon kl 06:00 ringde klockan o upp som en raket,kaffe o frukost. kl 7 vare bestmt att jag skuel plocka ElTengo. o under den timmen skulle ja hinna med att,skrap bilen, iom att det kommit ca 10cm snö o va dessutom minusgrader samt att tanka bilen va nödvändigt,pengar.

Väl inne på statoil börjde det strula direkt, kortet fungerade inte o ja stod där som en hund...tack o lov vare samma fnasare bakom disken som kände igen mig,så de va lunga "il be back". upp plockade Tengo på pricken, ner o betalade soppan o sen for vi mot Eskil. Denna gång åkte vi Enköping iom att inte Niko var med,tja ja vet inte, avståndet va de samma, men känndes närmare. vi tog det oerhört Piano, iom att de va vinterväglag.

Runt 09:00 sladdade vi in på parkeringen utanför Torshälla raceway. Förvntningarna va ganska stora ,iom att bilen gick som en rrrrrrrakad liten vovve så vile ja se om d sista från Final 3 satt i. "men va in i bomben" layoten va totalt omgjor, me alternativpår för buggy men ojoj va SMAL den är, modd bilarna va lite av flipperkulor , stock gick bra, samma me buggy.

Packade upp allt, tyvärr kom inte matte o ja fick aldrig mina Blåa fjädrar.Men,skulel se om de gick. Laddade på mina ackar o gjorde Touringbilen klar, halt första varvet innan tempen i däcket kom...lite halt, bak, men inte farligt..istället för att sträva somen galning mot er grepp bak, kanske ja skulle ta bort lite styrning, ElTengo föreslog det o vips så satte ja på tt steg hårdare fjädrar fram, tog bort bakre krängare....bilengick bra, ja tycke sj att den va lite hal, men jag e no extremt kräsen, efter ett utlåtande av Tengman, så va ja mer än nöjd! (Tack Tengeriet).

Buggy....nte kört sen RM förrra året,skulle Touring ha hjälpt mig på några sätt? Vil påstå att dett satt kvar i fingrarna, det kändes som att spårval hadde blivit lite enklare iom touringkörningen. Bilen va understyrd ut ur böj, men så va koplingen bettagång-hård. Nästa ack,lossade lite o den gi bättre, kunde va lite ålig..tengeriet rekomenderade,väck me "El-Krängo" så skall du se, dock hans inte det med, iom att han testade bilen på sista acket, o vart helt biten IGEN =)...

Summan av resan te Eskil blev, bilen gick bra, Buggyn asså, Touringen gick bra, dock har ja oerhört svårt att tro att den kommer att gå som den gjorde här, iom annan matta.

Efter detta träningspass ere en Paus nu på Touring-Träning. de blir Norrtälje nu den 9é Feb,sen 29 Mars i Falun, en gång mellan hoppas ja kunna kläm in Touring i Eskil. Resten om ja nu hinner blir Buggy på Stubben faktiskt.

ha de götta så ses vi snart...


I skrivande stund levererades mina Ackar från Team Scream Racing till dörren av posten..

Saturday, February 02, 2008

Winter...Summer..or what??

Sjukt..barmark för pa timmar sen, nu drivis o snöstorm..SNÖSTORM..ser knappt ut...



Friday, February 01, 2008

Slip in to Rulux...

OJoj, utan tvekan de vackraste 1:10 buggy fälgar som världen skådat...om du frågar mig. Jag är ett stort fan av discfälgar men dessa e vassare.

By jConcept






Slipper by AtomicCarbon förBJ4WE-S4