Tuesday, March 31, 2009

Slipper...

Atomic Carbon S2 Slipper..


Medusa Afterburner....Soooon!

Yes, i dag kom min avi..som ja har väntat. Medusa Afterburner motor, en 700w 3300rpm/v Killer 3S lipo motor. Jag hoppas kunna hämta den imörra Onsdag direkt efter jobbet. Tvätta av bilen o sen montera allt.

Det som måste kompleteras för att slippa labba me sylar e nåra Micro Rx o nått extra servo + ESC...

Preparation

Japp..i fullgång är jag med att ifärdigställa mina bilar inför ute säsongen. Jag har som bekant kommit över en forna drömbil, en Atomic Carbon S2 SWB. Bilen är en Mitt motorbil och i kolfibertub chassi. Bilen är designad för Astroturf o greppiga banor, men ja hoppas efter lite trixande få till den även på andra banor :)

Nu i dagarna hoppas jag att Robin på UMB kan börja klämma o känna lite på de kommande Brass - hingepin bracen till S4 o framförallt S2an. Jag är i fullfart med att jaga lipo ackar, o har fortfarande inte bestämt mig än. Ackarna är oerhört viktiga då jag måste få båda mina Atomic chassin omfrästa för att Lipo skall passa. Det kan tyckas "ta´t piano,det e flera veckor kvar..." Men så helt plötsligt så står vi där 23/5 o det e söderhamnsrejs...

Nu den komande helgen hoppas jag kunna köra en sista gång inne, sen så ställer jag kyoshon på hyllan. Det blir de sista 2wd inne träning på ett bra tag, sen är det fullfart med att hjälpa till nere på banan.

Monday, March 30, 2009

Lipo...not sure what brand...

Ojoj...har mina Desire 5200 hardcase till salu för 1400:- för 2st, enl mig ett helt ok pris. MEN till salken, jag har ännu i dag inte hittat nått exakt...

Det står mellan

Yontong Lipo saddle
Intellect Lipo saddle
Vampire Lipo saddle

Yong ackarna kostar ca 800-900:- st
Intelli ca 60-70 dollar st
Vampire runt 60 pund st

Intelli ackarna ligger helt klart bäst till i pris,i tid åxå, lätta att få tag i, godkända. Reedy stod ett tag högst upp på listan,vi får se..

Sunday, March 29, 2009

MSEC Finalen - Buggy

Vinnaren i årets sista rejs vart Roy G. Jag har ingen större info utom att han har lånat Lars J B42a till rejset.

Efter att ha kvalat 4a, o vunnit 2 av 3 möjliga så vart han vinnare.

Grattis "Råjjman!!!"

Saturday, March 28, 2009

Blown Vector....

Yepp...5200mah and FUN..the time will just fly away...to bad my LRP motor didnt liked it...

----------------------------------------------------------------------------------------

Japp, Lipo, 5200 o sjukt skoj bana, gör att man lätt glömmer...de ba sa Pip..o bilen NÖP


DSC_0033.jpg DSC_0033.JPG image by gabbax_74


DSC_0040.jpg DSC_0040.JPG image by gabbax_74


DSC_0041.jpg DSC_0041.JPG image by gabbax_74

UMB - Front bulkhead RB5 Aluminium test today

Damn, this is fun....this bulkhead is real nice...i dismounted the Brass one, and mounted my Alu...I realy loved it!!. The car feels real dialed, more then the heavier Brass...i even run the brass.kit in the rear on this RB5 and there was no problem with weight...As i have saif on some other forums, this bulkhead is for sale, there is no meaning for me to get some money for it, only my friend will take charge for the material and time...app 1.5h to make a bulkhead for the RB5.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

I dag så va ja rätt spänd..skulle testa UMBs Aluminium bulkhead för Kyoshos RB5...tidigare har jag kört med Mässings bulkhead. Aldrig testat med plast orginal. Nu e Aluminiumet lite tyngre, men betydligt lättare än mässinget. Bilen kändes helrätt!, avvägd, o balanserad. Jag kommer helt klart inte gå tillbaka till mässing..än.


DSC_0031.jpg DSC_0031.JPG image by gabbax_74


DSC_0032.jpg DSC_0032.JPG image by gabbax_74

Friday, March 27, 2009

UMB - Front bulkhead RB5 Aluminium test

Saturday , it will be the day this bulkhead will be tested...updates soon..

Thursday, March 26, 2009

UMB - Rear hingepin brace Atomic Carbon S2

Yes...this will be some nice stuff to test...Robin @UMB AB will start making them next week i hope..they wil be made in BRASS.

Frontrear hingpinbrace
Rear hingepinbrace
Small pice between trannycase and tower in BRASS


It will be made in all the grades that Atomic Carbon will offer, in Toe and AntiSq...

Stay tune...

UMB - Rear hingepin brace Atomic Carbon S4/BJ4WE

Yes, so you all know, Robin @UMB AB will produce the first prototype Braces for the Atomic Carbon S4 and the jConcepts BJ4WE in BRASS, maybe next week

This will it be:

Stock Hingepinbrace S4/BJ4WE Rear BRASS
Stock Hingepinbrace S4/BJ4WE FrontRear BRASS

0-3 Hingepinbrace S4/BJ4WE Same as above

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Nästa vecka hoppas ja Robin på UM kommer att starta tillverkningen av protoypen för hingepinbracesn till S4an o BJ4WE bilarna..

Wednesday, March 25, 2009

New S2 SWB in da house...

Japp så i dag kom den...chassit ett Atomic Carbon S2 SWB


DSC_0009-1.jpg picture by gabbax_74

UMB AB - Prototype Aluminium front bulkhead Kyosho RB5

Yes, i recived the front "bulkhead" for the Kyosho RB5 2wd car today..some smaller adjustments will be needed to get a perfect fit. Updates and pics on mounted bulkhead will be posted soon.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Japp i dag så fick jag känna och klämma på Prototyp bulkhead till Kyosho RB5 2wd bilen. Aluminium,glasblästrat.. Vikt och slutlig data kommer att postas efter små justeringar har utförts...hoppas att detta sker denna vecka.

Prisuppgifter kommer att meddelas då produkten är testad.

Vill tacka Robin på UMB AB som har ställt upp och lagt ner flera timmar av sin fritid på att ta fram detta.

Prototyp bilder.



Tuesday, March 24, 2009

New gas....

Japp...nu har jag verkligen fått tillbaka motivationen efter rejset...e så sjukt nöjd för min femteplats...det jag måste ha mer av e körträning...Den som imponerade mest på mig va iskallt Mattias matte Foppowich Forsberg!. han har gått framåt som bara den...de blir så när man nöter, ja har sj varit i samma sists o vet vad det innebär.

Pancaren e i dagsläget såld, pending payment.

Som står på listan numera e.

EFRA Lipo 2 x saddle ackar
Mysteryladdare
Reservdelar 2wd o 4wd..

Saturday, March 21, 2009

Race,NeedAss and Oink

21 Mars ...Året är 2009 och denna dag sa...na vi börjar om, denna helg, 20-21/3 kommer att gå till historien som den värsta genom tiderna i form av skrotade 1:10 elbuggysar...

Ok, vi tat från början lite lätt..häng med. (men varning, jag stavar som en kratta o e inte speciellt fifffig på att skriva utan gör så gott ja kan)

Det började för ett tag sen att ja ville få ihop min prototyp S2 2wd buggy..men fick senare avstyra detta..jag hade då kommit över en RB5 Ultima som har rattats av en viss Mikael Johansson som är medlem i våran klubb. Det betyder lite kort att ja har inte kört 2wd 1:10 buggy sen Söderhamn maj 2008 och det på en hal sandbana me en Atomic Carbon S2 mid motor 2wd. innan dess, inget alls...dvs knappt ett 5.10 tal ack sen 2005 ja starta (iof me truck, lite granna) MEN det är inga ursäkter, utan fakta, vill man utvecklas,komma vidare o hålla sig i trim måste man träna...

Så ja bestämde mig alltså fär att deltaka i det sk "organiserad tidstäning" med "race kännsla...efter att ha fått RB5an o klämt o könt o monterat ett LRP reglage josat av 2x5200 Desire 50C så va ja lugn..däcken va som vanligt schumacher minipins "slicksade", dagarna gick o ja va äckligt taggad, det va dessutom masor av folk som anmäldes... Fredag tog ja ut en semesterdag o for ner som ett skott te klubben, o hjälpte Nillman att ta sig till Racecar för lite diff oljor...passade dessutom på att hälsa på Fredde M....Väl tillbaka på klubben så packade vi upp...o sällan har jag skådat en sådan bana..


Som just denna...det sprutade delar så innerst!. Matte A stod på plats då vi gjorde entré..Ronny G anslöt seanre, sedan så strömmade det in folk konstant.

Matte A hade en hel del oflyt o skrotade fram och bakvagnar på löpande band, det Matte gjorde av med denna helg har han inte ens gjort av me sen han börja me buggy!!...SÅ krävande är banan, minsta okoncentration o du har en bil i en kasse.

Matte A i full fart..



Sen vare full fart...PerErik anslöt senare ett ack o satte en bra tid, fortsatte hemmåt senare. Nille snabb som få, ytterst giftig o vid sitt esse så krossar han allt i denna gren.



NeedAss place..



Micke Johansson med Far anslöt senare med helt ny bil en AE RC10B4, Micke har tidigare rattat RB5, men numera som sagt AE!! RC10B4

.



Hur som haver, bilar skrotades på löpande band, sällan har jag skådat sådan "PLAST - KVARN" Som denna bana...för egendel vart det både 1 o 2 o fler incidenter




Lördag o "rejs" dag...

Reservdels "depå´n" va decimerad till näst intill obefintlig, men humöret hölls iallafall uppe...Matte Angseryd va snabb som få som Micke J..Foppa körde äckligt stabilt o hans nötande på klubben har gett resultat. Pimp maistro va snabb, va lite lätt av "banan", men fann sig till ro under ett tag..Kom med LRP 5300 liposar...som va av delad kvalitet? Skall cellerna röra sig innuti "hardcaset" ?

Lars Johnsson anslöt först på Lördagens morgon, sedan fylldes det på

John kom med päjken sin Felix o en av klubbens utan tvekan fetaste bilar en Short course truck baserad på XX4 från Losi...eBay e våran vän...






Matte A taggad som en hund,kom pigg o gla te racedagen o satte sjukt fina tider, körde stabilt o kvalde in i topp, Med tanke på hur mycket delar som sprutat för min vän Matte så skall ha nha en eloge för att han inte ger upp!. Mattes körning e en fröjd för ögat!!




Per-Erik kom som en favorit, från att ha dominerat MSEC tävlingarna,så stöttes det på oerört motstånd i form av pelare o gigants gaps..P-E fick tyvärr bryta.



Lars Js place..kom med Bomber kaross för B4, en av de vackrare på marknaden tycker jag, slimmad o låg. Lars står utan tvekan för den vackraste körningen av alla på racet. I dag räckte det till en 1a plats i B-finalen




Pimpi..



För egen del så gick det bra!, ja e nöjd...det slutade emd att Micke TQ,Sen e ja f*n osäker, men för att göra resan kort.

Micke J Vann, före Foppa, sedan GHEA Ronny G, tätt fölt av Pimpi o sedan jag sj på en 5e plats..jag e nöjd som få. Det hela slutade med i sista finalen..

Vinnaren Micke J med sin Far Lars,numera ordförande i våran klubb, GRATTIS MICKE.






Ronny Gutå´s GHEA front bulkhead/brace till B4an....MUMMS




A Final 3 en liten Whoopie satte stopp för mina ev avancemang i Finalen..




På återseende, o räkna iskallt med att jag komme rigen med mer 2wd..










Thursday, March 19, 2009

Mikael Johansson till AE

Japp, lite sent ute men iallfall, Micke Johansson byter från Kyosho till Team Associated Sweden/GHEA Racing han kommer och ratta RC8án o RC10B4. Stora lycka till från Familjen Pettersson.

För er som inte vet har Micke en egen sida,som är värd ett besök!!

Mikael Johansson Racing

Wednesday, March 18, 2009

New lid for the RB5

Tackar Nico för detta..som vanligt så e ja SJUKT nöjd, IRL så e karosserna riktigt trevliga.



Tuesday, March 17, 2009

Stop...

Japp, det blir inget mer med min Atomic Carbon S2 prototyp...Det är helt enkelt för mycket donande o fixande för att få allt att lajna...Jag kommer dock behålla B4 självklart o alla dess delar..

Hittade min B4 kaross, som ja anv 1 gång Rejset i Norrtälje förra säsongen...placerade mig förövrigt som 4e man efter Peter Eriksson efter en datormiss. Fick mitt andra licens poäng eftersom jag placerade mig som bästa debutant..jaja här e lite bilder på bilen som den står nu





Sunday, March 15, 2009

Atomic Carbon S2 Prototyp | Part 2

Ok, har fnulat en hel del på denna bil nu under dagen o valt att försöka få ihop den...skall se om ja kan få ihop den på traditionellt vis elelr som en Midmotor bil, som den e designad för. Det senare kräver en del "mek"...vi får helt enkelt se. Passade på att köpa mig en Associated B4 i dag samt en massa reservdelar för att försöka få ihop den. Dock så kommer den nog inte förns till helgen.

Vill bara poängtera att jag har INTE för avsikt att byta bil, utan jag komemr att tävla o rejsa,träna emd RB5an oavkortat. Dock vill jag ha nått att göra som alltid.

En bild på prototypen IRL

Slim 2 prototyp

Atomic Carbon S2 Prototyp | Part 1

Japp, hade absolut inget o göra så ja tog tag i hobby rummet o rensade lite...o fann mitt AC S2 prototyp chassi.."damn man kanske skall göra nåe" tänkte ja, o började små pula lite...fan fick riktigt sug nu...

DSC_0309.jpg DSC_0309.JPG image by gabbax_74
DSC_0310.jpg DSC_0310.JPG image by gabbax_74
DSC_0311.jpg DSC_0311.JPG image by gabbax_74
DSC_0312.jpg DSC_0312.JPG image by gabbax_74
DSC_0314.jpg DSC_0314.JPG image by gabbax_74
DSC_0317.jpg DSC_0317.JPG image by gabbax_74
DSC_0320.jpg DSC_0320.JPG image by gabbax_74
DSC_0322.jpg DSC_0322.JPG image by gabbax_74
DSC_0325.jpg DSC_0325.JPG image by gabbax_74
DSC_0326.jpg DSC_0326.JPG image by gabbax_74



Saturday, March 14, 2009

Kyosho RB5 | Part 3

Lite extra sylar kommer o beställas, bilen e som sagt testad o allt funkar. Nu skall ESC justeras in, o sedan skall det köras på Fredag.

Beställde GHEA´s Brass-kit te RB5an

Bild från www.everodrc.se


Kyosho RB5 | Part 2

Så...då börjar det närma sig lite...Motrn e nån första gen Vector typ..vette 17 va de kan va för lindning på den, men det rör på se me lipo iallfall :)'



DSC_0304.jpg DSC_0304.JPG image by gabbax_74
DSC_0303.jpg DSC_0303.JPG image by gabbax_74
DSC_0306.jpg DSC_0306.JPG image by gabbax_74
DSC_0305.jpg DSC_0305.JPG image by gabbax_74

Kyosho RB5 | Part 1

Japp, ligger dock lite efter..har redan bytt en del delar på bilen som jag har haft ett par dagar nu. Jag e mycket nöjd med mitt köp och hoppas den kommer att skänka mig glädje under dom få rejs jag skall köra i år.

Lite på sidan om, så kan jag meddela herrarna o damerna att Kyosho har aldrig legat mig varmt om hjärtat, så enkelt är det. Det skall däremot poängteras att dom bygger mycket fina bilar. I detta segment så är dom flesta märkena lika, o jag valde just denna för att den överaskade mig något oerhört. Jag bortser helt enkelt märket o stirrar blint på denna underbara bil...säger ja så efter 1.5 ack..:D?!...får ja äta upp mina ord?, mje det tror ja inte alls på.

Så...äntligen, jag har redan bytt T-platen,främre "top" (kan inte termerna än, mycket som man tappar)..Fixat ackermanplattan o dess lager mm, då det va de värsta ja sett i Bindning :), nu gåren som smort!.

Diffen är isärslagen o ihopmonterad, jag har valt IRS 3/32 stålkulor. Först för att jag har bulkpacks hemma o sen att dom just är sjukt billiga. Carbide o keram e inte outslitliga, så valet föll på dessa.

DSC_0300.jpg DSC_0300.JPG image by gabbax_74

Bilen i sin helhet, lite småpyssel innan test...

DSC_0301.jpg DSC_0301.JPG image by gabbax_74


Stötdämparna töms ,green"slajmas" o får fräsh olja. "Worlds dämparhus bak"

DSC_0302.jpg DSC_0302.JPG image by gabbax_74

Nästa steg e att montera elektroniken, dvs ESC, valet föll på LRPs TCSPEC - Motor, ja det blir no en 6.5LRP alt EN äldre modell av LRPs motor. Spectrum Micro får ta emot signalerna o styrningen sköts av Ko´s 2413,hurvida statusen är på detta vet ja itne, ja hoppas på att det e ok.

Nästa update, blir ,byggandet av dämparna o sedan kablage dragning. Något utöver det vanliga blir det givetvis.