Sunday, February 10, 2008

Carpet and some broken pins

9/2-2008 Norrtälje - Lommarskolan MSEC.

Det har gått ganska snabbt den senaste veckan,Team Magic bilen har sålts till England.Avanmälning i MSEC 27T klassen iom försäljningen av min bil. Tillråga på allt va det osäkert om däck skule hinna hem. Jag anmälde mig i 2wd bggy istället som är en succe i MSEC.

Norrtälje stod som värd dena gång, Lommarskolan i Norrtälje. en inte allt för stor gymnastiksal v anläggningens plats.

04:30 ringde klockan o ja upp i vanlig ordning i ottan...santana va segt detta va =),dusch,gröt o kaffe... 06:00 va måt att plocka upp "ElTengo" som i vanlig ordnig va på hugget,men dock så va en del av kudden kvar i ansiktet :D..Vi lämnar Märsta ganska prick 06:00 o beger oss mot Norrtälje,via Rimbo o småvägarna.

GPS...är ett ganska vanligt fenomen i våra bilar, o ElTengo hadde givet med sig sin,efter en programering så började råttan gapa o skrika höger,vänster,rakt fram =). Med sjöbo i bakhuvudet,va ja osäker,men Tengman övertygade.

Vi rullar in på parkeringen intill skolans hall ganska lagomt runt 07:00..par bilar hadde redan samlats o det sprang folk in o ut. Skarpnäck är "som vanligt" flitigt" representerat på de flesta MSEC tävlingar, framfallt i 2wd buggy.

Bord o stolar va dock inget krav iom att i hann in i "pingsrummet"..haha, mekborden va stora som salsgolv o platsen räckte mer än väl till. Jag valde sj tt sitta med Tengamn o Raskeriet, et fåtal andra buggy åkare i Trackdjungeln :D:D....
....................................................................................................................................................................
Fakta: Jag har kört 1! 2wd tävling i mitt liv tidigare och det var i RM-Sjöbo förra året ca 6 månader sedan om inte mer...inte en meter 2wd buggy eller 4wd för de delen heller har körts. Dock har jag avnjutit lite 1:18 på stubben, samt 2 tävlingar i Touring 27T ink par 3 träningar.
....................................................................................................................................................................

Målt med Norrälje va att fullfölja tävlingen utan ekymmer,vilket e ovanligt, men inte bryta va målet. A-Final va nå man suktade efter, men med tanke på att det fanns endel på pappret bra buggy förare..Lars J den sora dominanten,Daniel Persson aka Pimperiet, o några till...en hel del D-Förare o fältet va som vanligt skarpnäckstarkt.

Jag hadde i princip kopierat Lars J setup från Eskilstuna o trodde den skulle gå fint, hann med ngra ack i Eskiltuna o se att den "fungerade". Blåa fj fram,krängare bak...den sistnämnda togs bort direkt...

Jag var placerad i Heat 2, med bland annat Robban o Morgan,den senare med sin egentilverkade 2wd bil...mittmotor o 4-2 placering av ackarna...Lazer o B2 i harmoni...som skulle visa sig vara en bra kompromiss för dagen.

Morgan Larssons SpeedDeamon



Träning, den gick fint faktiskt lite väl understyrd under gaspådrag, det visade sig juh att jag körde med Silver..men detta kom jag på senare...Träningarna löpte på bra,utan större problem.

Till kvalen hadde jag bytt fjädrar bak o skippat krängaren. kvalen gick fint totalt så kvalade jag misom nummer 4a efter Lars,Morgan och Daniel P. till finalen så hadde greppet i mattan blivi enormt o med tanke på att banan va tekniskt laggd utan nån vidare raka,så monterade jag en krängare,den mjukaste. Dessutom så visade det sig att RPM springcupsen va högre, s ja kunde inte säna ridehighten så mycket som ja ville...Orginal åkte på o vips 5-8 mm lägre bil..

Kvalade in som 4e man i A-Final, ja va mer än nöjd, bilen gick ruggigt!. jg kom inte i väg ra, slutade ui en kluns startböjen o tror ja va näst sist...började jaga o ta placeringar...efter 10 körda varv, så slutar bilen driva,eller den blir urusel..bara köra t sidan o bryta..(¤%&/%/(=&()/?(/=()/=)&)(%/¤%&¤/() ) sa ja tillmig sj..bara det inte är en piniong,elelr nån bagatell för det hadde ja inte förlåtit mig sj för..ja e numera betydligt mer nogran än för...fick se på när Morgan o Lars faitades...SLUT, plockar upp min bil, o inser att det är hjulpinnen (som håller välgen som gått av,den lilla genomgående i axeln)..har flera så de va ba traska tebaka te Mekplatsen...




Iom 4e platsen så började tankarna snegla på Licens poäng, men inte på ett sätt som skulle äventyra min körning.

Ny pinne o efter ca1 timme stod ja på samma plats igen, som nummer 4, kommer iväg bra i starten och kör stabilt,inte hetsigt, dom gånger ja klantade mig, va vid stress...Lars o Morgan försvann..Jag passerade Daniel P o försökte så gott det gick att jaga..o visst gickdet, jag såg i perferin att ja närmade mig o Morgans kras resulterade att jag gick in på en 2a plats i 2 finalen, Lars strax före mig o Morgan i hälarna..(Brrr :))

Sista och återstående finalen, jag kom i väg bra, men det vart lite missöden, men var egentligen aldrig orolig, jag kände att jag klarde av bilen mer o mer, o så länge jaginte va på kurbsn så välte den aldrig...Jag närmade mig Lars och Morgan, men dom visade sig ha sitt på det torra, jag gick in på en 3e plats o nu va saken klar?..efter en del tittande i papprena så visade det sig att Daniel Person va före mig o ja fick en snöplig 4e plats..TRODDE JAG.Men man räknar de 2 bästa o saken va klar, ja hadde tagit en 3e plats bakom suveräne Lars J och Morgan...


Summan av detta:

Min första inomhus buggytävling på "riktigt" slutade i succe, jag kunde aldrig tro att jag skulle nå så långt, eller ja ville inte tro det, ja e en sån som e rätt sparsam me självsäkerhet..ja vet va ja kan, kan ja bara få prestera det så kan ja va me lilte granna...EN 3e plats visade sig åxå ge mig en Licens poäng, och de beydde Bästa debutant.

Topp 3 Buggy

(Pettersson,Larsson och Johnsson)




Daniel Tengvall, min klubbkamrat och "granne" körde 27T Touring...han körde en enklare modell från ett välkänt märke,dvs en RTR..han placerade sig som nummer 3 och var nöjd med dagen han med.

(Back,Visshed och Tengvall)



Jag vill tacka min "Mentor" ElTengo", för alla tips och tricks, och förmågan att få mig att tro på mig sj. Hans tips har varit outstanding o hadde aldrig varit här i dag om det inte vore för han.


Nu skall jag vila lite från RC o sikta på Falun den 29/3-2008 doc blir bloggen konstant uppdaterad.

på åerseende

Thomas Pettersson

0 Comments:

Post a Comment

<< Home