Saturday, May 24, 2008

Short racereport from Mayrace...Söderhamn

Ja vilken helg...vilket rejs...fy in i holken vilken underbar helg... Man kan sumera att Atomic Carbons bilar gick som raketer, o bra, S2an, va lite hal, men de flesta hadde detta strul..ja va inte ensam! även om de kändes som det. S4an gick sjukt bra!!.

03:50 ringer el klocko...snacka om att man har kudden kvar i ansiktet som min gode vän D-Tengvall säger!!...ja va helt kokt, inte no me att Doris stångats o pratat en hel del denna natt, ja somna inte föräns 23 typ... Väl uppe, så vare ba dusch o dona ner matlåda mm, som ja redan gjort dagen innan, en "drrrrrrräpar" sallat...nåra frrrrrrallor me salami o ouest på...mumms...

målet va o plocka upp Daniel runt 04:55 o sen skeppa ut från Märsta runt 5 blecket... 2 timmar ca 19 mil...Hoho...av ren erfarenhet brukar det ta ca 1 timma o trettio minuter :=), men man VET ALDRIG!!. passerar Statojlo o bankar på väggen, drar in en java o en fet cola...nu så..allt lastat o vi taxar ut som sagt, 5...nästa: hökarä...Söderhamn..

Dimma...o 5 grader...LOL, detta var va vi såg på halva vägen...sen passera vi monkarbo o gävle, rakt ut i solen...MUMMA!!!, tempen hela 6 grader typ...

In runt 06:50 på Stora motorstadion o ner mot banan, få bilar på plats, o även våran köre vän Roy med barn o bekant va på plats i H-vagn.

Velodromen med "carpet"..efter rakan



Målet va givetvis att inte bryta tävlingen, att säga bli bästa fistitant e ett minneblått, Berrrrtil förare som man e, så vare ba o ladda på...2 klasser en dag, hujeda mig sånt abel han va :D...

banan e som alltid KUL, men hal, o det skule bli värre...S2, mittmotorbil 2wd, S4 4wd, modell smal...S2 va me som en test, inga förväntningar på placeringar osv...4wd, hadde man välla lite iallfall...att inte komma sist, men att placera sig någelunda, Roy,tengvall, Lars J osv va me...ingen lätt upgift...framförallt me 2 klasser, hadde ja tagit mitt huvud på sidan om det kalla vattnet????

ja drar av lite kort...S2 käns bra, där många bilar nosar, går S2 som en dröm i hoppen, den påminner om en 4wd, har styrning som få, lite hal bak (vilket många hadde problem med)..me 5.5 bonded o 5 celler, kvalade jag in mig som NUMMER 2 till A-finalen!!...ja va oerhört paff, för så dåliga förare i 2wd vare då inte!!, tvärt om, ett riktigt bra fält!!. dock så vart det lite missar, o slarv från min sida...ja skyller inte ifrån mig, utan konstaterar attt bristen på rutin, o dubbleringen av klasserna som satte käppar..ja slutade som 7a i 2wd...sjukt nöjd, besviken DÅ.

S4...va skall man säga? kvalar in som 2a med en bil som behåller setupen från Örebro. Skulle den hålla?..Eftersom 4wd e den klass som jag håller mig närmast så ere den ja lägger mest tid på. 2wd e bra körträning, men ja e no inte så pigg på att hålla med "kan man ratta 2wd kan man per aoutomatik köra 4wd bra". Bilarna är totalt olika,inte en pinal gemensamt, men dock skall det kommas ihåg, mer körning oavsett,ger mer rutin!.

D.Tengvalls Atomized B44 från Atomic Carbon



Min Atomic Carbon S2 och S4




A-Final 1: 2a på gridden, o har (hemma förare minns inte namnet, sorry) på 3 plats bakom mig en hemma förare,samr Royman osv..

kommer i väg bra, bilen går bra, o ligger o pressar ganska hårt o fart finns det,iom att i Kvalen så separerade en LRP motor för mig vid en kröck i en curb o fick montera min Novak sintrade 4.5..ja minns inte när, men hemma föraren låg o fajtades me mig, o gick om, ja kämade förbrilt, o vi låg aldrig speciellt långt efter D.Tengvall..på sista varvet, klotar hemma föraren som ligger 2a o ja kan gå förbi, o tar det sedan pinao varvet ut.. 2a.

A-Final 2: SAmma här, kommer iväg fint har ja för mig. o i ärligehtens namn så minns ja inte allt, de ja dock kommer ihåg e att bilen bara driver på 3 hjul efter 2-3 minuter, då har dessutom D.Tengvall brutit åxå, precis före mig...ingen hit...farten finns, körningen defenetivt!!

A-Final 3: ja låg bakom Tengvall, på ett kontrlerat avstånd, ja ville absolut inte gå in i nån närfajt o skrota till det helt, känner mig inte 1000% säker, o låg o bevakade min 2a plats...i A-Final 2 så tyckte ja att diffen lät, lite, men det "klickade" aldrig i kålan...bilen går altså som en dröm, men nån minut in i finalen, så ger bakdiffen upp!!..iom bytet av spurgear, så drog ja bara ihop allt, stressad som en HUND! Slippern va för hård, o min plats i finalen som 2a va kokt...hadde ja gått imål, hadde ja slutat 3a troligen, nu vart det en 6e plats..surt som hunden, då, men oerhört glad NU..Det värmer som 17 när andra säger att jag har potentialen, det har ja visat tycker ja sj, ja vet exakt vad jag kan, o får jag bara mer rutin på grejjorna så kommer det att bara gå bättre o bättre!! Man ka nalltid säga OM...OM...OM, så funkar det inte ja hadde inte koll på sylarna o därför gick det inte bättre i finalerna, bilen rasar pgr av stress,rutin, o koncentration..

Summan av rejset:

S2 gick bra, dock var den hal, ut ur böjar under gas, vilket va lika för många andra!!, ja e no för osöker på bilen, o lite på mig sj kanske, att dubblera klasser under en dag, är något jag aldrig kommer att göra i framtiden, det finns helt enkelt INTE tid för att prestera sitt yttersta, en klass blir lidande. omställnigen från 4wd till 2wd, blir stor, o att komma in i rytmen tar för lång tid av 5 minuter...dock e ja oerhört glad att jag tog den med, den har potential, jag har det med tror jag, iom att jag kvalade in som 2a, över andra mycket meriterade förare!. Men,slarv o orutin,stress visade sig va en avgörande sak...

S4, glasklar den bilen som ja alltid kommer o lägga största vikt på.

Skarpnäck va väl representerat, o D.Person körde egen "glass kiosk" ;)



D-Persson tog hem vinsten i 2wd klassen, o briljerade!.

D-Tengvall tog hem vinsten i 4wd, va lite mer pressad,iom brytet i final 2, va lite hotad, men en säker vinst va egentligen glasklar.


Jag sj då?, jo i efterhand e ja sjukt nöjd! jag vet exakt vad som ställde till det hela, o kommer att se till att det inte händer igen.

Kvalade in som 2a i A final 2wd och 4wd..




Setup:




Tillägg: Ett stort tack till min mentor och gode vän, Daniel Tengvall, som hjälpte till under rejset, kurv vakt,transpondrar o fan ans moster, PEPPNING!! när det va som tyngst! Alla tips e som vanligt lika värdefulla som guld i en gruva!.

Nu ere ett uppehåll på rc-racing, o kommer troligen bara med lite updates under "renoveringen" av bilarna...

/Thomas P

0 Comments:

Post a Comment

<< Home