Final practice for the year...
USA/UK
Yesterday it was a nice day, i opened the club early and me and Häggy made a sweeeet track, a real 1/18 one...Flow,technical and fast...it had it all!! As usual or, the resent times Häggy had some serious problems with the electronics...He have done everythgin, from 1-3 servos,Motors,esc´s and Rx...even radios...He changed to Mamba Pro, the problem was less, or zero..he decided to test the Mongoose system, and he was pleased. Matte A came down to, for some small test before the big race in Klippan. Ha made a custom Sway 1.4mm in the rear, and he was so happy with that item, the car was real dialed, and fast...For my self, i started on my MB4/Jaco tires..DP they where great, but a loooot of steering, i changed back to stock Xray M18T Foams, soft rear and Medium front, glued...What a dream...i am saying it again, this is it, they are the same size as the NT foams, and handles like a dream...Best car i ever been driving...
Some thougths.
In the UK, they are talking about the new Vendetta SC chassi (190mm wheelbase, app 17mm longer then the regular Monster). In Sweden there have been a poll about this one, but it has almost none suporter..i think in the middle of the season there is no reason to change...or ever. But i will accept the result, and if they will change the regulation to 190mm..A Exotek TEK18X is app 165mm...it acn´t compete in this class anymore, same for the XrayM18T app 167mm. But there is no problem for me, i have already ordered a 190 chassi for my Xray... I really wounder how that SC car will handle...the ST car is already really heavy, i tested the car, and i must say, it is forgiving, but i do not like it att all. i think it is to heavy, and i did not liked the reaction of it...almost little "slow" BUT that does not mean anything, it is lightning fast on the lap, but it does not fit me. I like the Xray, it is a light car, you can use small packs, smaller motors, less Amps. How will that car handle the impacts...? app 20-30mm longer wheelbase then stock, it will accept, bigger servos, packs and Esc..more weights, bigger crashes. A fragile car will be more fragile thats what i think anyway. How ever, i almost hope it will be a 190 class..i love the BG4 look, with the slim lid...
------------
SWE
Såå, då vare klart för detta år..Julen är här o tomten knalla in på ett par timmar. I går va ja ner o körde, Robban o ja la banan, som utan tvekan va den bästa 1/18 banan sen ja började köra...Inget tvivel om det. Robban hade som vanligt elelr strul med sin electronik. Han har bytt allt o lite till o fortfarande så dör bilen...med ett Mamba Micro Pro, vart ordningen återställd, o han va glad. Ett Novak Moongoose system köpte han beggat av Nillmans Bror o han va lyrisk. Ja vet va han pratar om, ja har kört systemet o det är utan tvivel, det som har bäst känsla av de små systemen, men det finns sensorlösa system som inte är långt efter, o jämför man priser,storlek o vikt, så hamnar det långt ned på min lista för o montera i en 1/18 bil. En redan bojstens tungbil, blir ännu tyngre. Hur som ahver, Robban va nytänd o glad. Matte A dök ned med lille Felix, o va taggad till nötterna, en ny 1.4mm Sway hade snajdats till o ja måste säga, bilen såg ut att vara äckligt harmonisk, balanserad som en hund varen, o Matte njöt!! (en liten filmsnutt finns här nere som ni kan se). För egen del, så hade ja nya däck, MB4 me Jaco DP..bilen hade nå grymt me styrning, även bakgrepp, men va lite väl nervös..Ja gick tillbaka till Xray M18T orginal foams, Soft bak o Medium fram, o snacka om skillnad...som ja kunde pressa den, utan att påverka bilens handlig, mot de andra däcken..Efter en del ackar fick ja till det o bilen va smutt, länge sen ja hade så kul...Min bil gick riktigt bra.
Reflekterat.
Vet inte om ni har sett det, men det diskuteras flitigt hurvida Vendetta SC 190mm chassin skall få vara med i Indörrs 2010. Personligen tror ja det hämmar andra bilar, o det kommer att bli en entypsklass OM inte man besitter kunskaper o snajda till egna chassin. jag personligen, skule aldrig kjöra ett Vendetta/LRP chassi vare sig i oginal längd elelr 190mm version, eftersom ja tycker den e för seg o tung. Ja fick möjligheten o prova en på klubben, o förväntingarna va mildt sagt skyhöga, men ja vart lite besviken, den e blixtrande snabb, det kan vi se i Cupen, men den passade mig inte alls...ja vill ha en lätt o rapp bil, som svarar. EN redan ömtlig bil, kommer troligen att äta delar, då den inbjuder till längre motorer,större ackar o servon.. Jag själv kommer om det blir en 190mm klass köra Xray, eller Team Bluegroove´s BG4 chassi.24mm längre kolfiber, e ca 10 gram, om äns det...samma electronik o ackar...sedan Bärarms modden, har ja kört sönder EN enda bärarm, på ja vet inte hur många ack....
Bilder/Pics....
Yesterday it was a nice day, i opened the club early and me and Häggy made a sweeeet track, a real 1/18 one...Flow,technical and fast...it had it all!! As usual or, the resent times Häggy had some serious problems with the electronics...He have done everythgin, from 1-3 servos,Motors,esc´s and Rx...even radios...He changed to Mamba Pro, the problem was less, or zero..he decided to test the Mongoose system, and he was pleased. Matte A came down to, for some small test before the big race in Klippan. Ha made a custom Sway 1.4mm in the rear, and he was so happy with that item, the car was real dialed, and fast...For my self, i started on my MB4/Jaco tires..DP they where great, but a loooot of steering, i changed back to stock Xray M18T Foams, soft rear and Medium front, glued...What a dream...i am saying it again, this is it, they are the same size as the NT foams, and handles like a dream...Best car i ever been driving...
Some thougths.
In the UK, they are talking about the new Vendetta SC chassi (190mm wheelbase, app 17mm longer then the regular Monster). In Sweden there have been a poll about this one, but it has almost none suporter..i think in the middle of the season there is no reason to change...or ever. But i will accept the result, and if they will change the regulation to 190mm..A Exotek TEK18X is app 165mm...it acn´t compete in this class anymore, same for the XrayM18T app 167mm. But there is no problem for me, i have already ordered a 190 chassi for my Xray... I really wounder how that SC car will handle...the ST car is already really heavy, i tested the car, and i must say, it is forgiving, but i do not like it att all. i think it is to heavy, and i did not liked the reaction of it...almost little "slow" BUT that does not mean anything, it is lightning fast on the lap, but it does not fit me. I like the Xray, it is a light car, you can use small packs, smaller motors, less Amps. How will that car handle the impacts...? app 20-30mm longer wheelbase then stock, it will accept, bigger servos, packs and Esc..more weights, bigger crashes. A fragile car will be more fragile thats what i think anyway. How ever, i almost hope it will be a 190 class..i love the BG4 look, with the slim lid...
------------
SWE
Såå, då vare klart för detta år..Julen är här o tomten knalla in på ett par timmar. I går va ja ner o körde, Robban o ja la banan, som utan tvekan va den bästa 1/18 banan sen ja började köra...Inget tvivel om det. Robban hade som vanligt elelr strul med sin electronik. Han har bytt allt o lite till o fortfarande så dör bilen...med ett Mamba Micro Pro, vart ordningen återställd, o han va glad. Ett Novak Moongoose system köpte han beggat av Nillmans Bror o han va lyrisk. Ja vet va han pratar om, ja har kört systemet o det är utan tvivel, det som har bäst känsla av de små systemen, men det finns sensorlösa system som inte är långt efter, o jämför man priser,storlek o vikt, så hamnar det långt ned på min lista för o montera i en 1/18 bil. En redan bojstens tungbil, blir ännu tyngre. Hur som ahver, Robban va nytänd o glad. Matte A dök ned med lille Felix, o va taggad till nötterna, en ny 1.4mm Sway hade snajdats till o ja måste säga, bilen såg ut att vara äckligt harmonisk, balanserad som en hund varen, o Matte njöt!! (en liten filmsnutt finns här nere som ni kan se). För egen del, så hade ja nya däck, MB4 me Jaco DP..bilen hade nå grymt me styrning, även bakgrepp, men va lite väl nervös..Ja gick tillbaka till Xray M18T orginal foams, Soft bak o Medium fram, o snacka om skillnad...som ja kunde pressa den, utan att påverka bilens handlig, mot de andra däcken..Efter en del ackar fick ja till det o bilen va smutt, länge sen ja hade så kul...Min bil gick riktigt bra.
Reflekterat.
Vet inte om ni har sett det, men det diskuteras flitigt hurvida Vendetta SC 190mm chassin skall få vara med i Indörrs 2010. Personligen tror ja det hämmar andra bilar, o det kommer att bli en entypsklass OM inte man besitter kunskaper o snajda till egna chassin. jag personligen, skule aldrig kjöra ett Vendetta/LRP chassi vare sig i oginal längd elelr 190mm version, eftersom ja tycker den e för seg o tung. Ja fick möjligheten o prova en på klubben, o förväntingarna va mildt sagt skyhöga, men ja vart lite besviken, den e blixtrande snabb, det kan vi se i Cupen, men den passade mig inte alls...ja vill ha en lätt o rapp bil, som svarar. EN redan ömtlig bil, kommer troligen att äta delar, då den inbjuder till längre motorer,större ackar o servon.. Jag själv kommer om det blir en 190mm klass köra Xray, eller Team Bluegroove´s BG4 chassi.24mm längre kolfiber, e ca 10 gram, om äns det...samma electronik o ackar...sedan Bärarms modden, har ja kört sönder EN enda bärarm, på ja vet inte hur många ack....
Bilder/Pics....
0 Comments:
Post a Comment
<< Home