Monday, March 09, 2015

SST Racing 1/10th 4wfd MT - Tankar, rekomendationer o tips

SST Racing 1/10th 4wd MT [URL=http://s123.photobucket.com/user/gabbax_74/media/20150307_172959_zpsotstttiu.jpg.html][IMG]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/20150307_172959_zpsotstttiu.jpg[/IMG][/URL] Jag tänkte försöka mig på att skriva en liten snutt om just denna MT (Monstertruck) från SST Racing. ja skall göra en lång historia kort, gällande anledningen till valet av denna MT. Länk till min tråd här på RSB http://rsb.se/arena/showthread.php?88811-SST-Monstertruck-1-10-4wd Förra sommaren så besökte ja reservdelsrc ( som ja ofta gör ) men just detta tillfälle så hörde ja om just denna bil, o att dom sålt som smör...vi pratar många!, o få reklamationer gjorde det än mer intresant. Drivlina i stål med 3st oljefylda diffar (fett orginal), mitt val föll på en Rullande bil utan elektronik, o ja minns inte va priset låg på men det va billigt. Då tror ja en RTR me BL kostade runt 2395:- i dag vet ja inte alls. Nu kunde ja juh välja o vraka gällande motorer,reglage o servo..det skall dock inte va några problem va ja vet med orginal grejorna, men ja vill löpa linan ut med denna bil o då kunna köra allt från 2-6s Lipo. Jag hade faktiskt ett Hobbywing 1/8 150A Sensor ESC liggandes, så det fick bli en 3700 Hobbywing 4polig 3650 motor. Servot vart ett 1256TG, o till detta 3s 4200 hardcase ackar.. Chassit i sig är väldigt likt Kyoshos modeller, DBX,DMT osv..fast här är det en del skillnader, SST har chassi i plast, drivaxlar o outdrives är biffigare. i övrigt är det väldigt likt. jag använde inte orginaldäcken, utan där föll valet på ett av marknadens bästa allround däck enligt mig, Prolines Trenchers 2.8" med 12mm HEX, tyvärr så får man reema/Brotcha hålet i fälgen eftersom SST´ns hujaxlar håller 5mm...men det e en smal sak o fixa. Nu va de juh ett tag sedan ja körde med denna motorcombo, men det va bra med fart, lite lite dåligt vrid, trots 4 polig motor..det skall poängteras att denna bil är STÖRRE än Traxxas Stampede 4x4. en annan sak man kan tycka e bökig o det är att justera spelet mellan piniong och huvud drevet..men lite lirkande o den saken e fixad. Det finns ett enklare drevskydd monterat, det tog ja bort direkt, samma sak gäller under chassit, där är en plast platta som döljer hålet för huvuddrevet, vilket är lite dumt...allt som samlas i chassit, om man köri sand o grus, kommer att leta sig upp i drivlinan o kommer att förstöra dessa... Jag uppgraderade till Hobbywings SCTPro motor på 3574mm o 4000rpm/v..i kombination med 3s Lipo så e farten mer än tillräcklig..näst intill hysterisk :D....vilket vi gillar...med mer fart, kommer mer slitage. Diffarna är det inga större bekymmer med faktiskt, ja valde att köra rengöringslera i mittdiffen iom att framhjulen balongar så fruktansvärt...alt kör man med 200k+ olja annars...framdiff kör jag med 7k o bak 5k...diffarna är täta, o har 2st små bevelgears..jag har köpt Kyoshos Bevelgear axlar, o losa drevsatser till SST o uppgraderat till 4 i varje diff som vi normalt ser på 1/8 buggy,MT mm mm...mer motstånd. En annan sak, som ställer till det vid dessa kravter e att allt snurrar så mycket fortare...själva diff-piniongens axel, som sitter i diffhusen, utifrån och in i huset, har ganska SMÅ lager, på utsidan, o med denna..skall vi kalla den centershaft axel, aja, ni förstår säker, där bakre kardan går in i, den e större än Kyoshos motsvarighet, dvs där själva hundben delen passar in, bara den del, för de yttre...vilket gör att det ör större yta emot diffhuset, o det lilla lager, mer friktion, vid dessa enormt stora varvtal..vilket gör att plasten, där lagret sitter, kan smälta lite, o att lagren rassar...hurvida detta är ett problem, på 2s Lipo kan jag inte uttala mig om. I skrivande stund kör ja ett Kyosho hus bak, med tillhörande diff-piniong axel..o skall utvärdera detta senare. Skall man behålla plastchassit,vilket håller utomordentligt bra.. anser jag att den absolut viktigaste uppgradering är fram o bak chassi brace i aluminium, dessa finns till Kyoshos motsvarande bil, DBX..o är inte speciellt dyra. När man ändå håller på skulle jag uppgradera mittdiff hållaren, till Kyoshos, ja vill tro att den håller bättre..vill man löpa linan ut så kommer en lista på vad jag gjort 3 Alu styrspindlar 2 Alu steering link 1 Alu chassibrace fram/bak Ovanstående delar är en del bling, en del upgrades..i detta fall så ser ja som sagt Bracen som nummer 1, ordningen har ja rangordnat, o står framför. Drivlina upgrades: tror dessa lä'mpar sig bra vid 3s körning..(vilket ja alltid gör) Kyoshos Diffhus Kyoshos Ingående axel Kyoshos Bevelgear axlar (för 4 bevelgear i diffar) Nu har ja tagit bilen ett steg till, o köpt Nitro versionens Alu chassi, o kör det numera...det kräver lite modifikation, gällande motorfäste. Här valde ja, eller ja hade hemma ett Biffigt RC-Monster fäste för MTA4 (TT) o passar pervekt, o man får givetvis lajna upp det, så det e rakt, borra o försänka..då kan man köra 4068-74 motorer..:D..Du får modda dit en ackhållare, ja körde Hobytechs variant, med Tekno RC kardborreband... Dämparna håller bra, o e relativt täta faktiskt..ja kör Ultimate olja 85w fram o 65w bak...fjädrarna e laom, o lämpar sig bra för bilens vikt...ja kör level på bärarmarna.. Det e en MT, o inställningsmöjligheterna är inte många, men de som finns duger utmärkt för bilens ändamål. tornen har lite olika hål, lika så i bärarmarna , camber runt om, då bilen har Pivot spindla, du kan ändra caster, men hoppet blir enormt, har inte testat..bilen e lätt körd, o ja har runt 3 grader Toe på bakvagnen. den hoppar väldigt bra, o e lätt att balansera. Karosser: Prolines Ford 66 för Stampede 4x4, passar bäst då den e lite längre än motsvarande Raptor alt Cheva för Stampeden...i veckan som va fann jag med tips från min gode vän Stefan N, en HPI "Bounty Hunter" för Savage, den e direkt fit, om man skaffar längre kaross stolpar bak... Däck: vet att en del har klagat på däckens bristande kvalitet (Orginal), obalans osv, jag kan inte uttala mig om deta då ja aldrig använt mig av dessa. För lagom far, tror ja dom funkar fint, annars finns det en uppsjö att välja mellan. Jag rekomenderar Trenchers 2.8", då dom lämpar sig för alla underlag. Vet inte om vi kom fram till nått, men min slutsats är denna. Bilen som rtr/rullande är värd vart enda krona anser jag. RTR modellen väljer man om man inte vil ödsla extra pengar eller massa på bilen i onödan, dock vidhåller jag uppgraderingarna oavsett RTR eller Rulande bil, dvs chassi brace...ja ni kan se ovan vad jag skrivit. Rullande väljer man om man, har elektronik redan, eller helt enkelt vill köpa den man gillar..detär givetvis en extra kostnad, men här har vi entusiaster denna fina möjlighet. ofta så överstiger elen bilens värde, men det har föga betydelse, då de flesta som väljer detta alternativ sällan fokuserar på pengar utan vill ha det bästa. Maximal motor för denna bil är kannstorleken 3674..o max runt 4000 rpm, på rs..men då råder jag köparen att upgradera bilen, inga större pengar, men det blir roligare...jag har faktiskt provat med 4068 motor på 2250 rpm o 4s..o bilen fullkomligt exploderar...mer än bestialisk...på asfalt höll inte bakdiffen länge, o det e troligen flexet i diffhuset..interna dreven såg nya ut... I dag kör jag min bil på detta sätt Hobbywings 150A ESC Hobbywings SCT Pro motor 3674 / 4000 rpm 3s lipo Savöx 1256TG Alu spindlar Alu steering link Alu braces Alu chassi RC-Monster Motormount Stål tower to tower brace4 bevel gear diffs Kyosho Rear diffhouse (fram kommer) HPI Bounty Hunter Kaross Parma Universal karosspinnar Proline Trenchers 2.8" Diffar 7k olja fram Rengöringslera mitten 5k Olja bak Dämpare 85w fram 65w bak Jag ställer gärna up på att svara på frågor..finns här på RSB,FB o andra forum.. Tp-Parts Rc-Xtreme Youtube: http://rsb.se/arena/showthread.php?88811-SST-Monstertruck-1-10-4wd Tp-Parts Rc-Xtreme på FB:https://m.facebook.com/tppartsrcextreme Tp-Parts Rc-Xtreme på Blogger : https://m.facebook.com/tppartsrcextreme

0 Comments:

Post a Comment

<< Home