Wednesday, July 23, 2008

24 dagar kvar till årets 1:10 el buggy händelse.

Den 16-17 Augusti så är det dags för RM, riksmästerskap i el-buggy. Bilar i skala 1:10 2 wd och 4wd kommer att fajtas på banan i Skarpnäck/lindalen/flaten. Green Hill som även banan nu mera kallas ligger beläget ut mot Tyresö ,samma avfart som Flatenbadet.

Buggy har som sagt ökat enormt de senaste åren, o sedan introduktionen i MSEC så kommer det att bli ännu bättre. Banan är den enda i sitt slag i Sverige o är i Konstgräs / Astroturf, mycket populärt matrial i UK. Jag körde min första tävling runt Maj 2007 med betoning på 4wd bil. Det rejset gick i Söderhamn. dåvarand ebilen var en jConcept BJ4WE, enl många en bra bil, men en jobbig bil på bumpiga underlag o ett evigt raserande av diffar.. inget jag märkte av utom 1 gång..o det nöttes många ack på banan i Flaten. Det vart de enda rejset sne siktade jag in mig på RM i Sjöbo i södra sverige...det var en hel del folk, o jag hadde inga större målsättnigar UTOM att inte bryta. Tillskillnad mot förra tävlingen så körde jag numera en Atomic Carbon S4, ett conversion kit för jconcept BJ4WE, en bil i kolfibertub och SMAL design...Ett regnrejs...ett av de värsta jag sett i mitt liv..så gick jag till A-final och slutade näst sist..vid detta tillfälle körde ja även 2WD buggy, o där vart det även A-final.. jag bröt sista FInalen, o hadde lite strul, de va första rejset me nya bilen, o andra gånegn ja körde den... bilen ställdes undan, o det vart Touring i MSEC, stock...även här gick det BRA, vart 3a i A-final, o sedan rullade det på, vart 2 rejs till, med varierande resultat... A-final även här..Gick över til 2wd Buggy. Det vart 3 tävlingar ink FInal i Falun... jag slutade aldrig sämre än 4a i A-Final..3,4,3.. ..sommaren kommer, o de blir Maj rejs 2008 i Söderhamn...jag får för mig att "dubbla" köra 2 o 4wd på samma dag... jag har då en ny bil, en 2wd från Atomic carbon...med MASSOR av bra förare så kvalar ja in till A-final som nummer 2 i både 2wd o 4wd..å det är INGA blåbär vi snackar om... ja bryter 4wd, me en raserad diff..massor av misstag i stressen iom dubblingen..samma lika me 2wd..nått ja ALDRIG gör om..ja va besviken DÅ, men nöjd...ja vet att ja kan slå de snabbaste förarna...mer rutin krävs!

Örebro, o 1a Sverige cupen i buggy..2 o 4wd...de va osäkert ett ta om de skulle bli nåe..Tengman fick sitt chassi o o vi drog...o här va sveriges ELIT i buggy...med ABCD oev E i 2wd o ABC i 4wd..så va det STORT...jag tocg mig till A-final...o höll ihop när det gällde...det va jag o en debutant till..ja höll ihop o klarade mig...vart bästa debutant och har uppnått mitt mål... B-Licens
Det skulle bli Touring kommande vinter..de va juh mitt mål..Det som va kvar för egen del, va just RM..Riksmästerskap på hemmabanan..GreenHill..one of a kind track. Från att ha varit taggad som en hund, har ja nu sålt min 2wd...som jag aödrig egentligen gillat...jag köpte en 2wd för tracktime...typ rejs som ligger långt bort alt 2 dagars etc...men har aldrig gillat den klassen..visst, ja va snabb i Söderhamn, men det har juh noll betydelse...ja ser noll tjusning i 2wd klassen...4wd däremot...now we talking..det ställs HELT andra krav på en sån bil..o föraren, den som hävdar annat ljuger. Körstilarna skiljer sig markant, balans i luften,styrning,grepp...o på denna bana..GreenHill, så känner jag att det fungerar...dock gillar jag jordbanor betydligt mer...jag har nött så mycket att jag känner en viss avtrubning, örningen nere på GH, ger mig föga längre...jag säger INTE at ja e bäst,kommer dominera elelr kvala bra...de bara att ja kan inte köra bättre än de ja gör..o stå där nere o nöta ack,efter ack ger mig inget..det som skulle ge mig nått e motstånd...

Så, jag längtar mer än nånsin till innesäsongen...det blir en liten skvätt touring..o mestadels 1:18 offroad..

Mina mål,elelr krav...har inga krav..målet e som alltid att INTE bryta...ja kör juh detta för jag tycker det är skoj..om ja skulle ställa in mig på stenhårda krav så skulle min familj bli lidande...antingen GÖR man något eller så skiter man i det...m ja inte blir bättre än 8 i B-final, så va ja inte bättre än det..jag gjorde juh mitt bästa..jag går aldrig ut på en bana, om att "ja de får duga"..jag gör alltid mitt bästa...det leder till det leder.. ja ser inte en A-final som en omöjlig sak...det vore skoj om trenden kunde hålla i sig...men de e juh inte så att ja skrotar bilen om ja inte kommer till A-final...man måste se leken i det hela...alvaret givetvis...men när vi missar leken,roligheten i det hela så tror jag man har tappat fokus...jag stälde in mig 1000% på Touring i vinter..men tror inte på det..100%...man skall tat som de kommer...o jag kör de tävlingar som lockar mig...att köra alla e uteslutet, samma med 1:18.

Nycken till framgång e inte bara träning, o förberedelser..har du inte KUL,suget så kommer amn aldrig nånstans...att bara köra,jaga tider,setuper..NÖTA,NÖTA tror ja inte e allt...

Jag kommer o köra 4wd, med inställningen..skoj grej. att förhoppningsvis placera mig bättre än förra RM..blire inte så, så va ja int bättre denna gång..

På återseende inom kort...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home