Sunday, November 01, 2009

USA/UK

Sorry, but only in Swedish, we had a great time, the cars worked perfect!!.
------------

SWE

[b]Första deltävlingen i Indörrs cup.[/b]

Jag hade ca 2 ack med bilen innan tävlingen med en bra setup. Jag kan säga en sak, o det gör jag med rent samvete i påsen, Bilen håller lika bra, eller bättre än nån annan bil utan tvivel med björntråds modden som Niklas Håkansson har introducerat.

Vi var 4 Xray bilar med i tävlingen, det var den första 1/18 tävlingen för egen del lika för Matte och Patrik Asplund.

Jag tror vi körde sönder totalt:

1 bärarm fram övre.
1 undre bärarm bak.
2 kul handskar (slets loss från turnbuckles)
1 stötdämpar axel
1 Stötdämpar cap (toppen)
1 kardan.

Eftersom Halmstads stora hopp va sjukt bökigt, o det tog ända in till tävlingen innan det började funka, så vi har krashat MYCKET,HÅRT. Det fanns andra märken som folk sopade delar efter stup i kvarten.

Jag o Matte Angseryd tränade stor del av Lördagen o fick till det hela mycket bra setup mässigt, resten satt i huvudet.Niklas Håkansson och Patrik Asplund slöt upp senare under eftermiddan. Dom kom närmare våra setuper om ja inte missminner mig, o va oerhört trevligt o köra med dessa människor!! Support o glada o trevliga ord förgyller det mesta.

Jag och matte fick följsamma bilar som vart svagt understyrda som inte högg vid minsta hopp. Greppet på Halmstadbanan vart ett av de värsta jag har varit med om! Vi soppade en del under lördagen, o sedan första 2 acken på Rejsdagen Söndag...sen körde vi osoppat, ok en liten sträng på fronten, o inner bak.

Vi valde under lördagskvällen att Köra identiska setuper, eftersom vi har en ganska lik körstil, mjuk mao. Vi gick upp från 1000w fram till 1500w o det gjorde stor skillnad, vi tog bort en hel del styrning vilket bilen inte lider av precis...

[b]Setup Halmstad.

[/b]Xray M18T Pro

Fram:

Dämpare.

Yttersta hålet i Tornet
Yttersta på bärarm
Hard fjäder
2mm Preload
5mm limiter
1500w olja
Hård diff

Bak:

Näst innersta i torn
Yttersta i bärarm
Medium fjäder
5mm preload
7mm limiter
1000w olja
Medium diff

Arms level around

Jag körde UFRA 40shore bak 55mm/23mm - UFRA 42shore front 55/18 limmat ytter fram

Matte görde samma MEN GQ däck.

Bilen har utan tvekan, samma potential som alla andra bilar, gäller bara o jobba med den mer aktivt.

--------------------------------

Själva racet. Vi hade nött en hel del på Lördagen o fått fram en ganska vettig setup, det som störde MIG och Matte va det stora hoppet på bortre sidan...Man åkte upp på en upphöjd "transport" som de va nivå skillnad på, som sedan gick ned till marknivå i "en vänster dos" direkt när du va nere hade du knappt nån meter o få in bilen rätt, tvekade eller fegade så va du RÖKT!! hoppet vart en ca 5 m långt minst. Bilen hoppade enl mig grymt, "när man fick pli på det".... Det skulle dröja ända in i Finalerna innan allt lossnade...

Vi startade träningen med ganska bra resultat mätt i mina egna ögon för att aldri ha kört en 1/18 tävling, Jag kvalade med 2st 22varvs rundor, bröt den sista. Matte knep 22 varv o slutade med en 23a.. Sista kvalheaten va juh "top of the lines" dom körde mellan 24 och 26 varv..

Jag kvalade in till 1/4 final B
Matte A 1/4 A
Fredde C 1/4B

Ja måste säga, asså denna tävlingsform med Möjlighet till bump e oavkortat det roligaste jag kört!! du gör en liten miss i ett kval, men kan fortfarande avancera..tack för den Indörrs !!

Matte och jag hade demoner gällande stora hopet, matte körde stundtals som en gud, bilen va helt perfekt, inget annat, samma för mig. Tyvärr satte en kulhandske stop för hans framfart, va tråkigt tycker jag. Dock skall det poängteras att han inte kört nå 1/18, ja e mäkta impad, o hans lugna körstil e givetvis en vinnade setup, folk kördeasså som galningar o lase på rygg...Niklas Håkansson avancerade från 1/8 upp till 1/4 samma som Matte, o Matte tog meter för meter på Håkansson, inte riktigt ända fram. Men ja säger det igen Matte, utan dig hade ja inte stått där jag är nu, du skall ha ALL heder för detta, du och dina underbara föräldrar!

Jag tror ja vann alla mina kval nästan

Jag hamnade i samma 1/4 som Fredde C "the rocket"...vild än tam ? :wink: Ja minns inte allt, de gick ganska fort, o ja vet att Fredde C tyvärr fick bryta, mycket tråkigt, ja tyckte det hela lossnade en del, o det gick bra 10 minuter känns..vet int om ja va uppe i ledning ett tag, o va nere som sämst på en 3e plats, vilket räckte för avancemang. Ett misstag o tyckte ja såg att nått lossna, bilen betedde sig som en hund, o va svårkörd..4an närmade sig med stormsteg, o ja klarade mig på håret.

Semi B , eftersom ja aldri kört rejsformen, gick ja ut o va kurvvakt, o Matte A skrek, " va göru där? du skall ju köra nästa!!!"

In, o visst körde de sista 3-4 varven me en framdämpare..skruvade ihop bilen o sedan ut.

Ja startade som sista man i Semi B...Nerverna o orutinen gällande rejs.. gjorde sig påmind. Ja kom i väg som 4a eller 5a..sen gjorde ja nån miss lite senare, o av nån anl släpte ja ett helt koppel av bilar..sen visste ja varken bu eller be om de va jagande elelr varvande...

Att jag slutade sist i Semi B gör mig abslout inget, de som gör mig så glad e att jag o Matte fick till bilarna o kvlade direkt till 1/4 av 58 startande i vårat första rejs. Fredde C hade som sagt en del osis, men som Matte A sa (ja har dock inte sett fredde mycket körande ) Så bra som han körde sitt första kval, va de absolut bästa han nånsin gjort overall!, o ja tycket de såg super ut.

Summan då...

58 startande i en 1/18 tävling, många 1/8 förare som kör

5 Xray totalt
2 AE
Resten LRP/Vendetta/Duratrax STs

Otto Ausfelt är så överlägsen så det är löjligt

Vi måste köra mer 1/18 rejs...

Matte, mannen som sprider glädje!!

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/indorrs%20halmstad/DSC_0026.jpg[/img]

Kvälls mek hemma hos Mattes för'ldrar.

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/indorrs%20halmstad/DSC_0028.jpg[/img]
Team Xray :mrgreen:





en allt inte för ovanlig syn...LRP ST bilar..

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/indorrs%20halmstad/DSC_0053.jpg[/img]
[img]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/indorrs%20halmstad/DSC_0058.jpg[/img]
[img]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/indorrs%20halmstad/DSC_0066.jpg[/img]

"Demon hoppet" fegade man, va man kokt...

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/indorrs%20halmstad/DSC_0090.jpg[/img]

Mattes Xray..gick som på RÄLS!!!



Fredde C´s raket.. vild än tam :mrgreen: :wink:

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/indorrs%20halmstad/DSC_0136.jpg[/img]

Matte börjar puntera demonen, klipper stora hoppet mer o mer...



Finalen...Att ta sig hit...hoho, inget man gör på en handvänning.

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o306/gabbax_74/indorrs%20halmstad/DSC_0197.jpg[/img]


Utan tvekan det roligaste jag gjort på oerhört länge, o själva tävlingformen att kunna avancera, asså det bästa sedan skivat bröd!! 10 minuters finaler e askul...

/Thomas

0 Comments:

Post a Comment

<< Home