Xray M18T Pro Buggy - Indoor testing @ the club
USA/UK
Yesterday , what a day, my club mate Matte A a Swedish Xray driver painted some new lids for us! Ha took the scheme from our trucks and the result is perfect!! Sad the lids aint in "lexan" its made of some "plastic" strange...lid we using are Mini Rave 1.5 and is a perfect fit after some dremeling for the steering parts!
I was down to the club early and Matte A joined me a few h later...we didnt touch our car´s setups´since the race in Halmstad Indörrs..wich meaning low cars, hard dampening,little outtravel...Nillman ( clubm8 Niklas månsson) started the to lay the track and we finished it with the carpet parts...Fast technical one, with a gap, and a "travel box" (up, right and down).
Matte A and i started, and the feeling was strange...thoos jumps are so much more and bigger then the last race, so the setups was not to good..Matte A was kind of thoughtful, i thought so to, we where not sure if we should re-do the shocks..I said, "Matte test my other shocks..have no idea what limiters or oil, but they feels real good for this track". He mounted them, and Matte is back...like the sun himself :)...i was still on Halmstad-Setup and i could see the diff how the car worked over the jumps...Sad he had to go, so i tested the shocks and i am shocked! now we talking..the car was smooth, took th jumps real good...now it is fun to practice :)...A few laps later i crashed,and the left fron shok was just ash..."d**n i have no idea what oil,and so on"..Said and done, i took my Alu shocks and completly dismounted them and this is what i have come up with so far.
Front
Limiters: 0
Oil:OFNA 80
Spring:Hard Duratrac MQ Yellow
Preeload:3mm
Rear:
Limiters: one black hollowball from steering linkage app 3mm
Oil: OFNA80
Spring:Black Medium
Preeload:4mm
Rest is stock, shock mounting,tires etc same as the Halmstad setup link
To be hounest i was little worried about this setup, just took this from my head...and it was a winner..what a major difference the car was even better then the other shocks...I did a few packs and i was real happy, sad MAtte A had to leave, but Robban Häggren was here to run the Shark...he was fast as a rocket, but had to work some with the shocks ? he had a ace in he´s arm...and the CA on the front tires was a big improvment.
------------
SWE
Efter en hel helg med Racing i skala 1/18 va ja mer sugen än nånsin...Matte A min klubbkamrat och numera hov-lackare fick ta emot dom nya buggy karosserna vi skall testa. Lacken ha la va grymt fin, asså ja e mer o mer imponerad dom vart riktigt fina o vi hade en del förväntingar på detta. Inte hur dom går utan passform osv...jah hade iof testat med en kaross tidigare o va helt lyrisk. Väl nere på klubben började jag snajda till så att dom passade, Matte dök upp mycket tidigare än ja trott o med en SOL i Ansiktet, det hade gått bra som fan för han sa han på kneget :). Efter en del donande va dom klara o Nillman dök upp, fän tiden bara rasade iväg, Mattan las på o ja "stickade" Mattes kaross lite.
Vi valde att helt iskallt köra samma setup från Halmstad racet som va förra veckan (1/11-09) där bilarna gick riktigt bra. Det kan vi sumera att dom inte gjorde här på stubben, dom gick inge vidare, framförallt klarade dom inte de hårda stora landingarna..genomslagen va stora o dom kändes som plankor...Matte brottades med bilen ordentligt, ja va inte speciellt impad över min egen insats...mer utfj e no melodin, så enkelt ere. Men de va tveksamt om de skulle byggas om nå dämpare, men ja sa te Matte, testa mina andra dämpare ja har liggandes, o va hade vi/han o förlora...allt måste va bättre än nuvarande setupen. Ett ack senare o Matte såg ut som en SOL igen, från lite lätt fundersam o besviken på bilens setup så va han i sitt rätta jag igen, o ja va lite avis..ja va juh kvar på Halmstad setup, till saken hör, ja hade ingen som helst koll på vad för olja ja hade i dessa dämpare eller limiters. När Matte va tvungen o åka så testade ja dessa dämpare. o fy in i va skillnaden va enorm,asså så här skal bilen va inne på våran "hoppiga bana" , ja körde o det gick fint, fortfarande inte vän me servot...Skrotade bilen, o en framdämpare gick av, hela huset sprack o ur rinner oljan"damn...jaha" Bara o inse,skall man köra inne på stubben, där ja dessutom kommer o tillbringa den största tiden me körandet så ere bara o labba fram en ny setup. Jag e ingen vidare expert på detta område, men ville ändå testa, tidigare körde ja 80 bak o 1000 fram,samma utf...nu gick ja på 80 runt om, inga limiters fram, bak en kula från en kulhandske ca 3mm...3mm preeload fram o 4mm bak.
Snacka om skillnad!! asså bilen gick bra me dom andra dämparna vi testade lite kort, men detta...detta e pricken över iét. Bilen va följsam,tog hoppen bra o va konsekvent. Ja skall snajda ner denna setup på et blad.
----------------------------------------------
Yesterday , what a day, my club mate Matte A a Swedish Xray driver painted some new lids for us! Ha took the scheme from our trucks and the result is perfect!! Sad the lids aint in "lexan" its made of some "plastic" strange...lid we using are Mini Rave 1.5 and is a perfect fit after some dremeling for the steering parts!
I was down to the club early and Matte A joined me a few h later...we didnt touch our car´s setups´since the race in Halmstad Indörrs..wich meaning low cars, hard dampening,little outtravel...Nillman ( clubm8 Niklas månsson) started the to lay the track and we finished it with the carpet parts...Fast technical one, with a gap, and a "travel box" (up, right and down).
Matte A and i started, and the feeling was strange...thoos jumps are so much more and bigger then the last race, so the setups was not to good..Matte A was kind of thoughtful, i thought so to, we where not sure if we should re-do the shocks..I said, "Matte test my other shocks..have no idea what limiters or oil, but they feels real good for this track". He mounted them, and Matte is back...like the sun himself :)...i was still on Halmstad-Setup and i could see the diff how the car worked over the jumps...Sad he had to go, so i tested the shocks and i am shocked! now we talking..the car was smooth, took th jumps real good...now it is fun to practice :)...A few laps later i crashed,and the left fron shok was just ash..."d**n i have no idea what oil,and so on"..Said and done, i took my Alu shocks and completly dismounted them and this is what i have come up with so far.
Front
Limiters: 0
Oil:OFNA 80
Spring:Hard Duratrac MQ Yellow
Preeload:3mm
Rear:
Limiters: one black hollowball from steering linkage app 3mm
Oil: OFNA80
Spring:Black Medium
Preeload:4mm
Rest is stock, shock mounting,tires etc same as the Halmstad setup link
To be hounest i was little worried about this setup, just took this from my head...and it was a winner..what a major difference the car was even better then the other shocks...I did a few packs and i was real happy, sad MAtte A had to leave, but Robban Häggren was here to run the Shark...he was fast as a rocket, but had to work some with the shocks ? he had a ace in he´s arm...and the CA on the front tires was a big improvment.
------------
SWE
Efter en hel helg med Racing i skala 1/18 va ja mer sugen än nånsin...Matte A min klubbkamrat och numera hov-lackare fick ta emot dom nya buggy karosserna vi skall testa. Lacken ha la va grymt fin, asså ja e mer o mer imponerad dom vart riktigt fina o vi hade en del förväntingar på detta. Inte hur dom går utan passform osv...jah hade iof testat med en kaross tidigare o va helt lyrisk. Väl nere på klubben började jag snajda till så att dom passade, Matte dök upp mycket tidigare än ja trott o med en SOL i Ansiktet, det hade gått bra som fan för han sa han på kneget :). Efter en del donande va dom klara o Nillman dök upp, fän tiden bara rasade iväg, Mattan las på o ja "stickade" Mattes kaross lite.
Vi valde att helt iskallt köra samma setup från Halmstad racet som va förra veckan (1/11-09) där bilarna gick riktigt bra. Det kan vi sumera att dom inte gjorde här på stubben, dom gick inge vidare, framförallt klarade dom inte de hårda stora landingarna..genomslagen va stora o dom kändes som plankor...Matte brottades med bilen ordentligt, ja va inte speciellt impad över min egen insats...mer utfj e no melodin, så enkelt ere. Men de va tveksamt om de skulle byggas om nå dämpare, men ja sa te Matte, testa mina andra dämpare ja har liggandes, o va hade vi/han o förlora...allt måste va bättre än nuvarande setupen. Ett ack senare o Matte såg ut som en SOL igen, från lite lätt fundersam o besviken på bilens setup så va han i sitt rätta jag igen, o ja va lite avis..ja va juh kvar på Halmstad setup, till saken hör, ja hade ingen som helst koll på vad för olja ja hade i dessa dämpare eller limiters. När Matte va tvungen o åka så testade ja dessa dämpare. o fy in i va skillnaden va enorm,asså så här skal bilen va inne på våran "hoppiga bana" , ja körde o det gick fint, fortfarande inte vän me servot...Skrotade bilen, o en framdämpare gick av, hela huset sprack o ur rinner oljan"damn...jaha" Bara o inse,skall man köra inne på stubben, där ja dessutom kommer o tillbringa den största tiden me körandet så ere bara o labba fram en ny setup. Jag e ingen vidare expert på detta område, men ville ändå testa, tidigare körde ja 80 bak o 1000 fram,samma utf...nu gick ja på 80 runt om, inga limiters fram, bak en kula från en kulhandske ca 3mm...3mm preeload fram o 4mm bak.
Snacka om skillnad!! asså bilen gick bra me dom andra dämparna vi testade lite kort, men detta...detta e pricken över iét. Bilen va följsam,tog hoppen bra o va konsekvent. Ja skall snajda ner denna setup på et blad.
----------------------------------------------
0 Comments:
Post a Comment
<< Home