Sunday, July 06, 2008

A new era...

Fick ett samtal från köparen av min Atomic Carbon S2 och han va helt lyrisk...detta glädjer mig något oerhört, då det alltid e lite känsligt att sälja saker som man själv anser e riktigt bra.

Till saken, jag har under det senaste året sysslat oavkortat med 1:10, lite Touring och senare enbart med buggy, målet va juh att få B-Licens för att få köra 1:10 Eltouring Modified. Målet är uppfyllt och jag har alla saker liggandes hemma o bara väntar. Som ni alla vet, eller de flesta som följt mig o min blogg samt framfart på olika forum så vet ni att jag sysslat med 1:18 tidigare, det va den sk klassen som fick mig att börja med rc på "riktigt" om man får säga så.. Ja sj har åsikten att 1:10 är en riktigt bra klass o e den perfekta tävlingsklassen, framförallt så finns det ruggigt bra saker o tillbehör till denna skala..se bara servon,motorer,fartreglage,ackar mm. Det börjar välla sakta rasa in lite high end saker till 1:18 skalan, men det e ytterst lite. I detta avlånga land har den tyvärr en stämpel på sig som en sk "basher klass"..ner på parkeringen med 70 elva volt o dragster motorer..fram o tebaka...Södra Sverige har flest aktiva tävlande i denna klass, där är det inte ovanligt med en 30 entrys vilket e bra.. I Stockholm finns det utövare i denna klass, det gäller att bara locka fram dom, i vinter så skall jag sj personligen se till att intresset ökar,att vi kör nere på MHF-ungdoms inomhus anläggning istället för de gigantiska 1:10 bilarna, som givetvis fungerar där inne, men gör sig inte rätt enligt min mening.

Jag har då tyvärr fått börja om från början, dvs bil,ackar,reglage,motorer servon osv...det finns en uppsjö av bilar, o skall man se till de populäraste så ere utan tvekan Associateds lilla RC18b,T o MT därefter inte alls långt ifrån har vi Duratrax Vendetta,LRP shark.de flesta tyvärr bygger om en Monsterbil till buggy, o på så sätt skippar själva grejen med att lära sig om setuper o inställningar...Sen har vi Thundertigers ZT2 o Losis Mini-T. Den seanre finns numera med ett förlängt buggy chassi från EXOTEK som gör den enklare att framföra o inte lika hysterisk, dessutom blir den en "buggy" istället för truck. Jaha, vad vill ja med denna text då?

Jag själv hoppas att intresset för klassen växer, o att helt klart Robert Häggren faller tillbaka in i denna klass, en man som helt klart vet vad han snackar om när det gäller Assen o framförallt körningen. Det blir garanterat flera, o vet troligen minst en till som fått "storhets vansinne" ;)

Jag har faktiskt, ursäkta mitt skryt, bara beställt det absolut bästa enl mitt tycke o smak. Jag föll för Exoteks nya TEK18X en lite längre,närmare bestämt ca 10 mm converion kit för Associateds RC18T/B FT KIT. Jag har dessutom skaffat mig slipper från samma tillverkare. Servon, reservdelar i en uppsjö,däck och fälgar kommer uteslutande att vara gummi, att enbart sträva efter grepp,eller så at säga spårstyrt e inte nått ja vil ha..då tappar man sj känslan av att det e Offroad. ere det man vill, kan man börja med Touring istället.

Borstlöst Mambasidewinder system motorn är en 6800 rpm/v samt en Extra Dynomax 8000. Ett extra ESC iform av TEKINs fina Minirage komer åxå att finnas med, samt extra servon,diffdelar,bärarmar osv osv..listan kan ni se här på bloggen, den har dessutom utökats, o kommer göras igen.

Det blir INGA lipo ackar eller sånt tjaffs..utan hederliga EP1500 mah ackar, beställde 30 lösa celler o kommer o antingen köra i 5 alt 6 cells acksetup. Jag väntar tills allt jag har best de senaste dagarna landar hemma, o kommer att sedan dokumentera allt, dessutom gäller det under byggtiden.

På återseende o hoppas på ett trev ligt 1:18 år med inslag av 1:10 Touring.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home